Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan het grote waterreservoir in het westen van Brno. We stappen al lekker op tijd, maar wel na de spits, in de tram richting het westen.
Uitgestapt op locatie, lopen we richting het water. We merken dat het vandaag weer warmer is dan gisteren. Het is er nog rustig.
We wandelen langs het water, door het park waar scholieren diverse spelletjes aan het spelen zijn met een school activiteit. En er liggen ook al wat mensen lekker te zonnen.
We lopen ook nog even langs de stuwdam, waar een deel is afgezet door een politielint (of was afgezet, het lint is op verschillende plekken los gekomen).
We lopen weer richting de horeca, het is tijd om wat te eten, en natuurlijk een lekker pilsje te drinken.
Als alles weer verorberd is gaan we weer richting de tram.
In de middag zoeken we even verkoeling in het winkelcentrum.
In de avond lopen we een lekker rondje door het centrum, en pakken uiteindelijk een terrasje om onze vetreserves op pijl te houden.
In het centrum is er een evenement, die met de GP te maken heeft. Er staan grote schermen, bier kraampjes en een groot podium met live muziek.
We maken weer een wandeling door het centrum, en pakken ergens een mooi plekje op een terras.
En als je een paar liter verder bent moet je soms toch naar het toilet. Waar die is? Om de hoek, de deur door, en met de trap naar boven. Pfffff, fijne trap.
Uiteindelijk maken we het niet te laat. Morgen hebben we onze laatste volledige dag in Brno.
Donderdag, 18 juni
Vandaag hebben we een lekkere relax dag. Niets gepland, gewoon eerst ff naar het winkelcentrum, en daarna lekker in de middag bij de Starobrno brouwerij in het zonnetje op het terras zitten.
Morgen vertrekken we weer naar Pilsen.
Vrijdag, 19 juni
Al op tijd pakken we de spullen, en laden we de auto vol. Het is weer tijd om terug te keren naar Pilsen.
Het is heerlijk rustig onderweg, maar om het toch een beetje toeristisch te houden, gaan we een groot deel binnendoor.
Aangekomen in Pilsen gooien we de auto aan de lader bij de supermarkt, en hebben we mooi de tijd om boodschapjes te doen en de lunch te halen.
Voor diegene die zich vervelen, hier een Youtube filmpje met onze route van deze dag:
Vanaf de supermarkt is het ongeveer 5 minuutjes rijden naar het appartement waar we verblijven. Hier relaxen we eventjes, en frissen ons op. Om vervolgens naar de Raven brouwerij te lopen die om de hoek ligt (okay, okay, 2 hoeken).
En we blijven gelijk wat eten hier.
We keren weer op tijd terug naar het appartement. Morgen gaan we lekker het water opzoeken, ze verwachten 32 graden.
Zaterdag 13 juni, onze laatste volle dag dat we in Pilsen zijn voordat we voor een klein weekje naar Brno vertrekken. Vandaag is er lekker weer verwacht, en we willen een kijkje gaan nemen in het centrum bij de International Folklore Festival. Een festival waarvan uit meerdere landen actief zijn in het Folklore muziek.
Aan de rand van het oude centrum bij het park staan er verschillende eet-tentjes (en biertentjes uiteraard), en wat tentjes waar je traditionele spulletjes kunt komen. Als we daar aankomen loopt er net een Franse groep richting het parkje om een optreden te geven.
Er komen best wel wat mensen op af, en veel mensen doen ook spontaan mee.
Als de Fransen klaar zijn komt er direct een volgende groep, ik denk Slowaken, maar weet het niet zeker.
Sommige groepen arriveren in stijl.
En het kijken doe je natuurlijk in combinatie met een lekker pilsje.
Uiteindelijk gaat de hele groep naar een groot opgezet podium waar ze verschillende optredens geven. Het podium is volledig vol, en er omheen staan hele groepen mensen.
En zo komen er dus vanuit verschillende landen groepen voorbij.
Als het voedertijd is stappen we op het terras bij het restaurant dat naast het podium staat, gelukkig hadden we daar een reservering.
Zondag 14 juni, richting Brno
Vandaag rijden we naar Brno, met een korte tussenstop in het historische plaatsje Telč. We vertrekken al lekker op tijd, zo'n 9u. En we kiezen voor de binnendoor-route, lekker relax.
Aangekomen in het plaatsje Telč bezoeken we eerst een technisch museum net buiten het centrum.
Niet heel groot, maar wel kei leuke dingen om te zien.
Als we de eerste ruimte hebben bekeken, stappen we de 2e grotere ruimte in. Hier staat een flinke collectie brommers en auto's.
Als we klaar zijn lopen we richting het centrum van het dorp. Bij Unesco plekjes heb je altijd de vrees dat het te toeristisch is, en dat blijkt hier ook wel het geval te zijn. Het is een mooi plaatsje, maar we hebben het er niet heel lang volgehouden. Het is er ook niet heel groot.
We gaan weer onderweg, hop, naar Brno. Het laatste stuk pakken we de snelweg.
Aangekomen bij het apartment gooien we de spullen uit de auto en lopen we richting het centrum. Daar zijn ze blijkbaar bezig met een heel oude tram. We pakken ook snel ergens een pilsje, dat hebben we ook wel verdient.
In de avond pakken we een lekker pilsje met wat eten bij het restaurant Lokál. Jammie!
Morgen hebben we het plan om een kasteel te bezoeken.
Maandag 15 juni
Vandaag gaan we naar Kasteel Slavkov (Zámek Slavkov), zo'n 20 minuutjes rijden vanaf ons appartement. We vertrekken al lekker op tijd naar het dorpje Slavkov u Brna.
We pakken eerst een museum dat aan de start van het museum staat, later pakken we de tour door het kasteel zelf.
Het museum is modern en technisch ingericht. Hier hebben ze wel wat geld tegenaan geklapt. Ik mis echter wel wat oude objecten. Dit deel van Brno staat bekend om de slag bij Austerlitz, waarbij Napoleon een enorm gevecht won tegen Rusland en Oostenrijk.
In het museum hebben ze ook een aantal persoonlijke bezittingen van Napoleon opgesteld, zoals zijn reis-attributen (kam etc), en zwaarden.
Naast ons was er verder niemand, de kerel die bij het museum rondliep kwam enorm enthousiast over. Hieronder nog wat meer impressie foto's. Het was niet heel groot.
Dan is het tijd om naar de ingang van het grote kasteelgebouw te lopen om de rondleiding te pakken.
We lopen op goed geluk naar de balie om tickets te kopen, het is 10:55. De rondleiding begint om 11:00. Hebben wij ff geluk, anders hadden we meer dan een uur moeten wachten. Om de hele oude vloer te beschermen krijgen we kei hippe overschoenen.
En de tour kan beginnen. De gids verteld in Tsjechisch, en er is 1 ander stel in de groep (die Tsjechisch is). Wij kunnen alles meelezen via de telefoon. Sommige kamers waren voorzien van een plafondschildering.
Het was mooi dat we met zo'n klein groepje waren, hierdoor heb je veel meer ruimte en tijd om te kijken en foto's te maken. In mijn geval dit keer ook filmen.
De rondleiding zelf is niet heel erg lang, maar genoeg om een goede indruk te krijgen.
Aan het einde van de tour komen we in een soort kerk/kapel.
Als we naar buiten lopen, komen we in de tuinen terecht. Die zijn enorm. Ze zijn veel bezig met de beelden, en besluiten de tuinen verder niet te bezichtigen.
De video's die ik heb gemaakt kun je hieronder bekijken.
Een stukje verderop in het dorp ligt een begraafplaats, hier liggen een aantal heel oude graven. Hier maken we nog even een tussenstop. Helaas blijkt het gebouw met de graven afgesloten te zijn.
We besluiten om weer terug te rijden naar Brno. In de avond gaan we een hapje eten bij een restaurant om de hoek.
Dinsdag 16 juni, de Brno dierentuin
Vandaag gaat het zonnetje lekker schijnen, en hebben we een dierentuin bezoek gepland. We pakken de tram om naar de dierentuin te gaan, dat aan de andere kant van Brno ligt.
Daar aangekomen kopen we 2 kaartjes en gaan op pad. We zijn enkele jaren niet meer geweest in de dierentuin van Brno, en bij de ingang zien we gelijk een nieuw verblijf, en nog best wel wat aanpassingen mbt faciliteiten.
De ijsbeer heeft net een ander stuk dier gehad waar hij lekker aan zit te knabbelen.
Het weer is heerlijk vandaag. Niet te warm en niet te koud.
Het is ook niet heel erg druk, wat het lekker makkelijk maakt om overal goed bij te komen.
De giraf heeft trouwens wel gedragsproblemen, zo schopt hij dat beest voor zich recht tussen zijn benen als wij daar daar staan te kijken.
Er zijn gelukkig nog genoeg dieren die zich wel weten te gedragen :-).
Ik heb dit keer wederom wat filmpjes gemaakt in de dierentuin.
Op de terugweg hebben we een korte tussenstop gemaakt in het centrum voor een hapje.
In de avond zijn we op advies van iemand anders gaan eten bij "De bar die niet bestaat". Een bar die voornamelijk cocktails heeft, iets waar ik ook voor kies. Tamara gaat dit keer aan de wijn.