woensdag 4 oktober 2023

De heenreis naar Pilsen, het oorlogsmuseum en het kasteel

Zaterdag, onderweg naar Pilsen

We gaan weer voor een korte periode een bezoekje brengen aan Tsjechië. We beginnen ditmaal (wederom) in Pilsen, maar brengen ook nog voor een aantal dagen een bezoekje aan Hradec Králové, een plaats ten oosten van Praag.

Op zaterdag stappen we al vroeg in de auto, en om zes uur zijn we in de ochtend onderweg.

Het gaat lekker vlot, op zaterdag is natuurlijk niet zo veel verkeer rond dit tijdstip. Als we de Duitse grens in beeld krijgen is er wel wat mist, maar het heeft gelukkig geen impact op de snelheid.

In Duitsland ze de mist nog een stapje verder door. Rond kwart over acht komen we op onze eerste laadstop aan.

Als we na een kwartier laden de weg weer vervolgen komen we al snel in drukte terecht. Hmmm, jammer, het gaat allemaal wat minder snel dan gehoopt. En dat zal nog wel even zo blijven doorgaan jammer genoeg, want elke keer als we weer door kunnen rijden is het maar voor een wat kortere duur.

Voor Neurenberg hebben ze over een heel lang stuk wegwerkzaamheden. Daar is het zo dramatisch dat we beslissen om een deel binnendoor te rijden.

Inmiddels is het drie uur als we net voor de Tsjechische grens nog een laatste laadstop pakken. Op zich valt gelukkig de vertraging mee. We schatten ongeveer een uurtje later aan te komen dan we eigenlijk verwacht hadden. Al met al rijden we tien voor vier de Tsjechische grens over.

Aangekomen bij de Airbnb parkeren we onze auto om de hoek.

Voor de deur van het appartementencomplex ligt namelijk de hele straat open.

Rond half 6 gaan we op pad richting het centrum. Tussendoor maken we een korte tussenstop bij de Urquell brouwerij voor een vers pilsje.

In het centrum bezoeken we het restaurantje Lékárna bij het plein in het centrum.

Na het eten en een paar pilsjes pakken we nog een afsluiter bij Dominik.

En rond 10u zijn we weer onderweg naar het appartement.

Zondag, oorlogsmuseum

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan "Vojenské muzeum na demarkační linii", een museum waar ze heel veel oorlogsmaterieel hebben staan. Ik had hem al langer op het lijstje staan, maar het is er nooit van gekomen. Vandaag is de laatste dag in dit jaar dat het museum open is, dus we gaan in de ochtend op pad naar het plaatsje Rokycany, zo'n 20km rijden vanuit Pilsen.

Als we onderweg zijn, en we pakken een mooie binnendoor route, dan duiken we al heel snel de mist in.

Gelukkig niet voor lang, het (heel erg felle) zonnetje komt er al snel doorheen.

Iets voor 10 komen we aan bij het museum en zetten we de auto op de parkeerplaats.

We kopen 2 kaartjes a 8 euro en beginnen aan de ronde.

Ze hebben echt een hele grote collectie staan, en veel verschillende herkomst.

Ze hebben ook nog kleine bunkertjes op het terrein staan, zelfs met zo'n groot kanon erop.

Als we verder lopen komen we op een ander gedeelte met nog meer voertuigen.

Een stukje verderop staat ook nog een vrachtwagen met een raket erop.

En een voertuig uit Nederland

Op een ander plek staat er nog een schattig gepansert autotje, en een gebouw waar ze diverse dingen op hebben gesteld, zoals handleidingen.

Sommige auto's lekken overigens serieus olie/brandstof. Op veel plekken hangt er dan ook een serieuze lucht.

Het laatste deel staat vol met verschillende tanks. De zon staat overigens erg laag wat het heel lastig maakt op sommige plekken foto's te maken.

Onderweg naar het laatste gebouw komen we nog een vliegtuig en wat ander materieel tegen.

In het laatste gebouw hebben ze verschillende opstellingen gemaakt van de 2e wereldoorlog in Tsjecho-Slowakije.

Als we naar de uitgang lopen komen we nog langs een herdenking en een oude auto.

Als we weer bij de auto aankomen besluiten we een kijkje te nemen in het plaatsje Rokycany. Dit museum ligt tegen het plaatsje aan. Het centrum ziet er leuk uit, op zondag is het in de ochtend echter best uitgestorven.

We gaan na onze wandeling nog even langs de supermarkt om wat spulletjes te halen, om vervolgens terug te keren naar ons appartement. Einde van de middag pakken we de tram naar het centrum.

En eenmaal in het centrum kiezen we een leuk plekje om wat te drinken en te eten.

Onderweg naar ons appartement stoppen we nog even kort bij een klein cafeetje n de wijk.

Morgen heb ik in de ochtend een werkdag ingepland waarbij ik een bedrijf moet bezoeken in Pilsen. Het zal dus geen heel actieve dag worden. De weersverwachtingen zijn in ieder geval heel positief.

Maandag

Tot begin de middag ben ik voor het werk op pad, dus weinig voor het blog te melden.  Einde van de middag is het eindelijk tijd een om een pilsje te pakken op het terras.

Na het terras pakken we op een ander terras nog wat lekkers te eten. En een biertje erbij natuurlijk.

Op de terugweg weer een korte tussenstop in het cafe waar we gisteren ook zijn geweest. Hier werd ik tijdens het bier drinken bruut aangevallen door een grote hond.

Dinsdag

Deze dinsdag willen we kastelen gaan bezoeken in de omgeving van Pilsen. We rijden als eerste aan het einde van de middag naar het Kozel kasteel, een klein half uurtje rijden van ons appartement.

Het is lekker zonnig, daarom zijn we ook wat later weggereden.

We parkeren de auto op de parkeerplaats en lopen naar het kasteel toe. Het is redelijk heuvelop lopen, maar het is een mooie tuin met water.

Aangekomen bij het gebouw zoeken we de kassa.

En dat blijkt ter vergeefs. Het is einde seizoen sinds deze maand, dus enkel in het weekend zijn ze nog open. Ik kijk bij het andere kasteel dat we ook op de planning hadden, die blijkt ook dicht :-(. grmlll... Jammer.

We rijden weer terug richting het appartement. En de rest van de planning vandaag dan? Tsja, we lopen langs de brouwerij naar het centrum om uiteindelijk na wat biertjes wat te eten.

Ja, het blog is wat saaier dan normaal, maar morgen gaan we rijden naar Hradec Králové, en hebben we een tussenstop bij een concentratie kamp in het noorden van Tsjechië!