zondag 15 november 2015

Dag 6, WWII Museum en Garden District

Dag 6, het is zaterdag vroeg in de ochtend als we uit bed komen. We kijken uit het raam en het ziet er lekker zonnig uit! Jippie!

We willen deze ochtend een bezoek brengen aan het 2e wereld oorlog museum welke in het centrum ligt. Deze gaat om 9 uur open, en we willen er eigenlijk zo vroeg mogelijk bij zijn. We rijden rond 8 uur weg van het hotel, het is rustig op de weg, heel erg rustig.

We komen rond 8:20u bij de parkeerplaats aan waar de we de auto in een vak zetten. Ook hier is het nog heel erg rustig. We betalen $10 waar we 7 uur voor mogen blijven staan.

Aangekomen bij de ingang wordt ons medegedeeld dat we nog een half uurtje mogen wachten voordat we in de rij kunnen gaan staan. De beste man wijst ons erop dat we nog een bakkie koffie kunnen pakken in de koffiecorner in het gebouw, daar aangekomen laten we dat maar aan ons voorbij gaan. We lopen nog even een rondje rond het WWII gebouw (of eerder gebouwen, het zijn er meerdere) voordat we weer naar de ingang lopen.

Om 8:45u gaan we naar binnen, we zien dat er al meerdere bezoekers zijn aangekomen. We sluiten aan in de rij als nummer 2 en zijn zo aan de beurt. De centrale hal waar de tickets gekocht worden is leuk aangekleed met meerdere vliegtuigen, voertuigen en andere spullekes. Het begin van de museum route is een trein-wagon uit de 2e wereldoorlog welke ze hebben nagemaakt. In de wagon neem je plaats en krijg je een korte introductie en met een kaartje dat je krijgt wordt er een karakter gekoppeld aan je bezoek. Hier kun je later allemaal dingen aan koppelen in het museum zelf (wat wij overigens niet hebben gedaan).

Klaar met de introductie beginnen we met de route in het museum. Alles gaat volgens logische volgorde en is met aandacht en moeite in elkaar gezet. Zeer indrukwekkend om allemaal te zien (en te horen).

We hebben in totaliteit honderden foto's gemaakt, we zullen jullie de meeste foto's besparen, we zullen een aantal leuke uitlichten om een goede indruk te krijgen. Er was zeer veel foto materiaal, maar daarnaast ook wapens, kleding, brieven en andere (soms persoonlijke) spullen. Alles in bijzonder goede staat. Het is wel jammer van de weerspiegeling van het glas dat fotograferen soms zeer lastig maakt.

Een machine welke werd gebruikt om morse-code te versturen.

En de bekende Enigma machine van de Duitser. Over dit apparaat is overigens recent nog een hele goede film gemaakt met de naam "The Imitation Game".

Verder nog allerlei andere zaken, van een jeep in camouflage ding tot geheime documenten.

In een ander gedeelte van het museum (en niet meer in de standaard route) staat er een motor en een collectie met relevante informatie over discriminatie van de gekleurde medemens.

Na zo'n anderhalf uur zijn we door het museum heen. Dit had eigenlijk twee redenen: we waren als eerste, dus nergens oponthoud, en we hebben beide niet echt het geduld om alles uitvoerig te lezen. Al met al zeer zeker de moeite waard dit museum. Wat overigens ook bijzonder is, en heel ongebruikelijk in Nederland, eigenlijk elke zaal die je ziet, en elk object dat je kunt bekijken is vrijwillig gedoneerd of gesponsord.

Eenmaal klaar met het museumbezoek gaat we nog een belangrijk ding doen. Om de hoek zit de slijter waar wij gisteren de bieren hebben geproefd en waar alles klaar staat om op te halen! Jammie! Aangekomen stond alles klaar en hebben we alles in de auto geplaatst. In totaal nemen we 5 verschillende bieren mee naar huis om te proberen.

Iets wat ook nog op ons to-do lijstje stond was een bezoekje aan een oude verlaten energiecentrale. Deze energiecentrale ligt vlakbij (of eigenlijk in) Garden District, naast de Mississippi en is al meer dan 40 jaar verlaten. Aangekomen bij de centrale merken we dat het niet echt meer verlaten is, ook hier zijn veel mensen aan het werk bij/aan de centrale. We parkeren de auto aan de overkant in een zijstraat op het industrieterrein wat grenst aan een woonwijk.

Een bordje geeft bij (1 van de) ingangen aan dat het beter is om niet naar binnen te gaan. Ondanks dat het hek wagenwijd openstaat aan deze kant en het werkvolk aan de andere kant aan het werk is blijf ik mooi buiten het hek om foto's te maken.

Het meest opvallende van deze energiecentrale zijn de twee enorme schoorstenen, deze zijn al vanaf zeer ver te zien.

De rest van het pand ziet er echt vervallen uit. Het pand wordt echter tegenwoordig wel heel erg goed bewaakt, binnen zijn er bijvoorbeeld camera's met bewegingssensoren die verdachte activiteiten waarnemen. Bij veel foto's had ik zeer veel last van tegenlicht van de zon, daardoor zijn de foto's soms wat donker :-(.

Als we zijn uitgekeken bij de centrale, en dat zijn we vrij snel als we niet naar binnen kunnen, gaan we verder Garden Disrtict in. Garden District is een wijk welke in het zuiden van Downtown ligt.

Het is inmiddels ook al bijna tegen het middaguur, dus bijna voedertijd! We besluiten Magazine Street te volgen, dit is de drukste straat met allemaal winkeltjes en restaurantjes. Voordat we echt bij een restaurant gaan zitten besluiten we nog een bezoek te brengen aan een bekende begraafplaats. We stoppen bij "Lafayette Cemetery No. 1". Aangekomen bij de begraafplaats parkeren we de auto vlak bij de ingang, het blijkt best druk te zijn, eigenlijk iets te druk om rustig alles te bekijken (verkijk je niet op de foto's, die heb ik elke keer gemaakt op het moment dat er niemand in beeld was :-) ).

We hebben twee jaar geleden ook al een keer een bezoek gebracht aan een oude begraafplaats in de Keys (zie hier) . We vonden die begraafplaats indrukwekkender dan deze. Deze graven waren vaak wel echt serieus oud, maar veel was onherkenbaar.

Na een half uurtje houden we het voorzien en lopen weer richting de auto, het is tijd om een restaurant uit te zoeken om wat lekkers te eten! We vervolgen weer onze weg op Magazine St. en stoppen ergens halverwege.

Het is vrij druk vandaag, maar dat zal er ook zeker wel mee te maken hebben dat het zaterdag is. We gooien de creditcard voor $3 in de parkeer automaat voor de komende 2 uur  en gaan op zoektocht naar een leuke tent. Al snel op de hoek komen we de "The Rum House" tegen met goede recensies op internet. We melden ons bij de gastvrouw en vragen om een plekje buiten op het terras.

Tamara gaat voor een sandwich (de B's Brisket Melt) met een hoop dingen erop en ik ga voor de Barbeque Pork Ribs. Een hele maaltijd welke we weer onmogelijk op krijgen.

Met een volle buik, of eerder overvolle buik vervolgen we weer onze weg. Ons doel? The Fly, een park in aan de westkant van Garden District. Als we het park oprijden komt er net een trein aangereden. Tsja, en? hoor ik je denken.. Tsja, dat dachten wij aan het begin ook, totdat je merkt dat zo'n kreng heel langzaam gaat en heeeeeeeel lang is.... Ik daag je uit om onderstaand filmpje uit te kijken...

Het park ligt aan de Mississippi, wat ook een mooi uitzicht geeft op de rivier. Aan de andere kant wordt er volop gesport. Voetbal zelfs, iets wat hier vrij zeldzaam is. En uiteraard, er zijn families aan het BBQ'en.

Het park hebben we vrij snel gezien, we besluiten om weer richting ons hotel te rijden, tijd om nog even wat te relaxen. Op het hotel aangekomen laden we het bier uit en houden we even ons gemak.

Rond een uur of 6 besluiten we op zoek te gaan naar een restaurantje om te eten. Het eerste restaurant dat we op het oog hadden was een tegenvaller, eenmaal aangekomen stond er een aardige wachtrij. Die gaat het dus niet worden. We stappen in de auto en rijden in Garden District de Magazine St af en belanden uiteindelijk bij het restaurant dat naast het restaurant ligt waar we vanmiddag hebben gegeten. Het restaurant heet "Red Dog Diner" en is pas een maand open.

Tamara gaat voor de lamracks en ik voor de kip, we krijgen zoals gebruikelijk weer een aardige grote voederbak voor ons.

Het eten was heel smakelijk en we besluiten na het eten terug te keren naar het hotel. Het was vanmorgen toch vrij vroeg en dan is een rustig avondje toch ook wel eens lekker.

Aangekomen in het hotel besluiten we toch nog even een klein uitstapje te maken, de skyline van New Orleans moet nog op de foto! We stappen in de auto en rijden naar Algiers Point om de skyline te fotograferen. We hebben gelijk nog een klein rondje door de wijk gemaakt om nog een aantal andere dingen in het donker op de foto te zetten.

Klaar met de foto's belanden we op de hotelkamer. Ff rust houden. Morgen de laatste complete dat in New Orleans, met op de planning het bezoeken van een plantage. Als we dat gedaan hebben dan hebben we de gehele to-do lijst afgewerkt, uitgezonderd de Pawn-shop in Alexandria welke we hebben laten vallen omdat de reistijd te lang is voor een weekje vakantie.

1. Reacties
    1. Inderdaad, en ik dacht nog, waarom stapt dat vrouwtje achter ons nu uit de auto, we moeten zo weer rijden.. Maar nee hoor.... Die trein bleef maar gaan...