woensdag 18 november 2015

Dag 8, de terugreis

De laatste dag in New Orleans is aangebroken, de dag waarop het tijd is terug te vliegen naar Nederland.

We laten vroeg onze wekker aflopen, en eenmaal wakker kunnen bijna alle spullen gelijk in de auto gooien. De koffers zijn al zo goed als ingepakt en afgewogen. Als we klaar zijn met alles gooien we alles in de auto, we genieten nog even van deze fijne ochtend, dit zal morgen wel weer afgelopen zijn als ik hoor wat voor weer het in Nederland is....

Oei, en het ontbijt dan? Straks verhongeren jullie nog! Ik hoor het jullie denken. Ons idee is om vandaag te ontbijten bij het restaurantje waar we ook de eerste dag hebben ontbeten, lekker makkelijk en dichtbij. Op maandag is de keuken dicht en zijn alleen de simpele boterhammetjes te bestellen, dat komt mooi uit, daar hadden we net zin in!

Ondanks dat het nog vroeg is kunnen we toch lekker op het terras plaatsnemen. Jippie!

We eten de boterhammetjes op en gaan op weg, op weg naar het vliegveld. De koffie nemen we mee voor onderweg. Als we nu nog te laat komen.... Onze vlucht gaat boarden rond 13u, Als we klaar zijn met het ontbijt is het tegen 7:45u. Pffff. Eigenlijk veel te vroeg dus, maar we verwachten nog wel een file voordat we aankomen bij het vliegveld, dus wie weet, misschien valt het nog allemaal wel mee.

Okay, fijn, we hebben dus bijna geen enkel oponthoud, het is heel rustig op de weg, ondanks dat we in de spits wegrijden. In een half uur zijn we terug bij Alamo en laten we onze auto achter. Er vertrekken nog drie vluchten vandaag naar Houston voordat onze vlucht vertrekt, misschien kunnen we wel een eerdere vlucht pakken. Onze eerste opdracht is dus iemand van United vinden en vragen of het ticket aangepast kan worden. Helaas, niet mogelijk weet de man van United ons te zeggen, ons ticket is niet aan te passen :-(. Er rust ons niets anders dan wachten, wachten voor een paar uur tot ons vliegtuig vertrekt.

We lopen helemaal naar achter waar een "plein" met gates zich bevindt, het is er heerlijk rustig. Ondanks dat onze gate ergens anders ligt nemen we toch plaats, tijd zat tenslotte.

We kiezen een plekje bij een stroompaal (die staan er meer dan genoeg) en maken gebruik van de gratis wifi op de luchthaven. Hier gaan we wel doorheen komen. Op tijd wat eten en drinken halen en wachten.

Een lekkere pretzel

In de app van United kun je precies het vliegtuig volgen dat we straks gaan hebben, in de app zie ik dat het vliegtuig vertraging heeft bij de vorige vlucht. Unexpected maintanance... Ojee, het zal toch niet zo zijn dat.... We hebben namelijk maar een hele korte tijd om over te stappen in Houston naar de vlucht richting Amsterdam.

Gelukkig, precies op de tijd dat het boarden had moeten beginnen komt het vliegtuig aangereden. De mensen gaan eruit en we kunnen met 10 minuten vertraging bij het boarden instappen. Het vliegtuig blijkt helemaal vol, maar desondanks lopen we verder geen vertraging meer op, we vertrekken volgens planning.

Aangekomen in Houston stappen we zo snel mogelijk uit het vliegtuig om naar de gate te lopen waar we moeten zijn. Het lijkt zo dichtbij als je de plattegrond ziet, die rode lijn moesten we huppelen :-).

Maar dat is het dus niet. Dat vliegveld is groot in Houston, heel erg groot. Het is dus best wel even een aardig stukje huppelen, maar we komen mooi op de tijd dat het boarden moet beginnen bij de gate, dat was inclusief een toilet bezoekje. Nog een kleine opmerking tussendoor: die toiletten op de luchthavens in de VS zijn tot nu toe allemaal te triest voor woorden: vies, kapot, noem maar op, het is iets waar ze niet veel aandacht aan geven. Maar goed, we zijn dus op tijd bij de gate :-). Tijd om in de rij bij de juiste groep aan te sluiten, United werkt met instap groepen, en de groep waar je bij hoort staat op je ticket.

Het boarden begint iets later dan verwacht, ik denk zo'n kwartiertje. Omdat het niet druk is, het vliegtuig zal niet eens halfvol hebben gezeten, zitten we allemaal redelijk rap in het vliegtuig te wachten voordat we weg vliegen, en ook dat gebeurt precies volgens schema.

De vlucht zelf gaat verder zonder problemen, wel wat turbulentie onderweg, maar verder geen opvallende zaken. Als we aankomen vliegen in Nederland valt een aardig wolkendek ons op, daar komt de zon niet aan land zien we wel...

En inderdaad, zonder fatsoenlijk uitzicht landen we, het is nat buiten, heel erg nat :-(. Sorry voor de slechte foto, ik had geen ruitenwisser.

Uitgestapt stonden we bij de laatste gate van de gang, precies om 8.15 zoals gepland.Snel naar paspoort controle en zonder enig probleem zaten we om 8:35 in de shuttlebus naar het hotel waar onze auto stond.

We stappen uiteindelijk om in de auto bij het hotel. Onderweg zit het niet mee, file, file en nog eens file. Maar we weten het redelijk te omzeilen door een toeristische route te nemen. We hebben er uiteindelijk wel 1:45u over gedaan, wel met een kleine tussenstop bij de winkel om de lunch te halen.

Eenmaal thuis aangekomen hebben we een gedeelte van de koffers uitgepakt, het is nu tijd om even rustig aan te doen, het was al met al een aardige trip. En ik moet morgen weer gewoon werken, Tamara heeft de rest van de week nog lekker vrij :-).

=========================================================

Voor de geïnteresseerde hebben we nog wel een aantal leuke dashcam filmpjes. Omdat Youtube elke keer mijn video's blokkeert als ik er muziek in zet mag je er zelf bij gaan zingen, er zit dus helaas geen geluid bij. De tijd die in de filmpjes zichtbaar is betreft de Nederlandse tijd, ik ben nogal lui aangelegd en verander deze tijd dan ook nooit als we aankomen :-).

Lower Ninth Ward, de wijk die zwaar is getroffen tijdens orkaan Katrina (zie dag 4)

Van het hotel (of eigenlijk ontbijtplekje) naar het vliegveld

New Orleans Garden District overdag

New Orleans Garden District in de avond (voornamelijk Magazine Rd)

Van het hotel naar de plantation en terug (via Hooters)

De route naar Slidell en terug (met de toeristische route op de terugweg)