donderdag 30 juni 2022

Dag 14 in Berlijn en de terugweg.

Zaterdag is onze laatste volledige dag in Berlijn. Er is veel regen verwacht vandaag, maar in de ochtend is daar maar erg weinig van te merken.

Iets na negen pakken we ontbijt aan de overkant van het hotel.

De planning van vandaag is eigenlijk vrij simpel: we pakken een hotel over de Berlijnse muur en verder doen we relax aan, het is tenslotte onze laatste dag. En we hopen dat het droog blijft.

We lopen de straat af waar ons hotel in staat, zo'n dikke 2 kilometer verderop staat het museum over de Berlijnse muur. Tevens hebben ze daar een lange muur staan met beschilderingen.

Bij het museum aangekomen lopen we een warm gebouw binnen. De warmte van voorgaande dagen was er echt in blijven hangen. We mogen eerst een trap op, we moeten 2 verdiepingen hoger zijn.

Eenmaal in het museum zijn het veel kleine ruimte, we starten bij een huiskamer in DDR style.

Je kunt hier ook buiten op een balkon staan met uitzicht op een oude brug waar vroeger een checkpoint was. Hier was tijdens ons bezoek een race met kano's.

We lopen binnen verder de kamers af waar veel presentaties afspelen.

Het museum was niet zo heel groot, we staan dan ook vrij snel weer buiten. We lopen weer richting het centrum om daar een kijkje te nemen. Gelukkig is het nu nog steeds droog.

Aangekomen in het oude centrum is het op sommige plekken redelijk druk, maar het blijft gelukkig goed te doen.

En voor we het door hebben is het tijd om ergens wat te eten. We vinden een leuk plekje langs het water. Ik ga voor aardappelsoep, Tamara voor een salade.

Na de lunch lopen we nog even terug naar het hotel. In de avond rijden we met de fiets/step terug richting een ander centrum vlakbij het museum waar we eerder zijn geweest. Ik heb daar een centrum op het oog waar restaurantjes zijn. Als we eenmaal door die wijk lopen, tjongejongejonge, wat een verloederde stad.

Ook blijken de helft van de restaurantjes hier af te vallen omdat ze volledig vegan zijn. Zucht. Nou, uiteindelijk vinden we dan toch nog een leuk terrasje waar we na een paar pilsjes ook nog een lekkere boterham kunnen scoren. Het uitzicht had echter wel wat beter gekunnen.

Na het eten duurt het niet lang voordat we serieus gerommel horen vanuit de lucht. We rekenen af en scoren snel wat vervoersmiddelen om terug te keren naar het hotel voordat het begint met onweren. Bij het hotel zetten we de voitures weer netjes op de stoep weg, net op het moment dat er andere leuke wagentjes langs rijden.

De rest van de avond houden we ons gemak op de hotelkamer, morgen willen we tenslotte op tijd weer richting huis rijden.

De terugweg

Zondagochtend zitten we iets voor 7 uur in de auto, netjes helemaal volgeladen.

En onderweg is het vooral in het begin heerlijk rustig op de weg. En eenmaal op de snelweg is het tijd voor ontbijt.

Rond 9u komen we aan bij onze eerste laadstop, het is er rustig, heel rustig.

Iets wat bij de volgende stop om 11u15 niet veel anders is.

Uiteindelijk rijden we rond 12u15 Nederland binnen, waar het verkeer ook snel een stuk drukker gaat worden.

Om iets voor 3u komen we thuis aan. Het was weer een mooie vakantie waar we veel hebben gezien.We zijn benieuwd wat de volgende bestemming zal worden.