maandag 31 oktober 2022

Tsjechië 2022, heenweg en Pilsen

Dit jaar gaan we weer naar Tsjechië, waar we ook het oosten van het land gaan bekijken waar we nog niet eerder zijn geweest. We gaan in totaal voor twee weekjes.

De start zal in Pilsen zijn, om van daar uit helemaal naar Ostrava te rijden wat in het oosten ligt. Op de terugweg pakken we BRNO mee om weer te eindigen in Pilsen. Omdat we deze vakantie een ietwat relax vakantie willen zullen we iets minder ondernemend zijn, het blog zal dus ook wat meer dagen per item bevatten.

Vrijdag in de middag rijden we rond 15u van huis.

En de route gaat naar onze tussenstop in Duitsland. Een hotel in Limburg an der Lahn. Met deze tussenstop kunnen we de volgende lag al lekker op tijd en uitgerust aankomen in Pilsen. Het is gelukkig niet heel druk onderweg, en om half 6 komen we aan bij onze eerste en enige laadstop voor deze rit.

We hebben 20 minuutjes de tijd om de beentjes te strekken en ff wat voer naar binnen te schrokken.

Als we de weg weer vervolgen wordt het al snel donker. En op sommige plekken toch ook nog een stuk drukker.

Om half 8 komen we bij het hotel aan, en gooien we bij Fastned wat naast het hotel is gelegen de auto aan de lader.

Als we bij het hotel zijn ingechecked en wat spullen op de kamer hebben gedumpt is het weer tijd om de auto van de lader te halen, wat bier en chips te regelen bij een benzinepomp welke aan de andere kant van het hotel ligt. Het is Netflix tijd :-) .

De volgende ochtend pakken we om half 8 het ontbijt bij de benzinepomp naast het hotel.

En om 8u zijn we weer onderweg.

Onderweg is het nog best druk voor een zaterdag, maar we kunnen op de meeste plekken vrolijk doorzoeven.

Op sommige momenten kom je ook nog ganzen tegen welke op de autobahn staan. Uiteraard kiest zo'n opgeblazen eend er ook nog voor om op een stuk te lopen waar geen snelheidslimiet is.

Om iets voor half 1 komen we aan bij de laatste laadstop net voor de Tsjechische grens. Een mooi moment om ook gelijk even de lunch naar binnen te schrokken.

Om 13u45 komen we bij ons hotel aan in Pilsen. We gooien de auto aan de oplader en gaan inchecken.

Nou, balen, onze kamer blijkt nog niet klaar te zijn. We besluiten de overburen even te bezoeken terwijl ze de kamer in order kunnen maken. En wie waren ook alweer die overburen? Juist, de Urquell brouwerij!

Na lekker buiten op het terras (het is 22 graden met een zonnetje) het bier naar binnen hebben geschrokt lopen we weer terug naar het hotel. De kamer is nu wel klaar. We gooien de spullen op de kamer en frissen ons op. Het is daarna tijd om het centrum in te duiken, het is al het einde van de middag, dus ook al bijna voedertijd.

We kunnen nog een plekje bemachtigen bij het restaurant Lékárna, een vrij populair restaurant aan het plein in het centrum. We nemen een lekker ongefilterd pilsje met een stuk rauw dier erbij. Jammie!

Als hoofdgerecht pak ik een soort stoofpot, Tamara gaat voor de pulled-pork.

Het was heel druk in het restaurant, en we hadden niet gereserveerd. Gevolg: ons tafeltje werd vergeven na een bepaalde tijd aan een reservering. Erg jammer, maar ja, niets aan te doen op zo'n moment. Uiteindelijk komen we redelijk op tijd terug in het hotel, en hebben we nog mooi tijd om een film te kijken.

De volgende dag staan we mooi op tijd (jaja, ook dankzij de wintertijd en het uurtje terug) bij het ontbijt van het hotel.

En aan het uitzicht te zien gaat het weer een mooie dag worden. De Urquell brouwerij staat al mooi in het zonnetje.

We besluiten om de ochtend te starten met een wandeling naar de andere kant van het centrum, hier ligt een groot winkelcentrum. Als we iets na 9u door het centrum lopen zien we al meerdere mensen een lekkere pul met pils drinken. Kijk, dat is pas een dorstig weekend! In de middag besluiten we een bezoekje te brengen aan DEPO-2015. Een grote loods met horeca en waar vaak evenementen plaatsvinden. We moeten hiervoor een kleine wandeling iets buiten het centrum maken waar we nog niet eerder zijn geweest.

Recent was er nog een leuk food-truck evenement. Als we aankomen blijkt er wel wat te zijn, maar als we het bord bij het entree bekijken is het duidelijk: dit kunnen we overslaan.

We lopen richting centrum waar we een plekje zoeken om een hapje te eten. We belanden bij Pivstro waar we al eerder zijn geweest. Tamara gaat voor een burito, ik voor kip. En uiteraard een lekker biertje erbij.

Als we uitgegeten zijn wandelen we nog eventjes door het centrum om bij de Urquell brouwerij nog eventjes een afzakkertje te pakken voordat we terug naar het hotel gaan.

In de avond gaan we bij het restaurant van Urquell nog een hapje eten, hier zijn we nog niet eerder geweest. Ze hebben achter de bar aan het plein een gigantische kelder.

We bestellen er een lekker biertje. Daarnaast gaat Tamara een vis verorberen, ik ga voor bier goulash.

En we sluiten af bij de bar met enkele pilsjes. We maken het niet te laat, morgen willen we vroeg vertrekken richting Ostrava.