zondag 25 juni 2023

Dag 12 en 13, Boedepast deel 3

Dag 12, het is woensdag en we hebben weer een lekkere warme dag voor de boeg in Boedapest. In de ochtend hebben we in het zuidwesten een museum op het oog om te bezoeken, hiervoor stappen we in de ochtend weer in de metro en bus om de locatie te bereiken.

Het museum dat we vandaag gaan bezoeken is een lekker koel plekje, het is een grot (en nadien een bunker) welke in de oorlogen en revoluties is gebruikt als een ziekenhuis. Als we de bus uitstappen is het nog even een stukje lopen, en het stukje is helaas ook nog eens bergop. Maar eenmaal aangekomen is het vrij goed herkenbaar.

Binnen kopen we 2 tickets voor de tour welke over een half uurtje start. Groot nadeel van dit museum: je mag geen foto's maken, altijd erg jammer, en ik snap echt niet waarom ze daar moeilijk over doen. De groep was max 20 man waar we de bunker mee ingingen. Het museum was wel interessant om te zien, ze hadden alles mooi opgezet en er waren nog erg veel originele spullen uit het verleden tentoongesteld.

Na een dik uur lopen we weer naar buiten. We hebben voor het uitzicht een voordeel, we staan op een heuvel en hebben dus een mooi uitzicht over het westen van Buda.

En als je op een flinke heuvel staat moet je ook weer naar beneden. Ik ben blij dat we niet langs zo'n trap omhoog hebben hoeven klimmen.

Het is vandaag allemaal een beetje kreunen, steunen en puffen van de warmte, we lopen onderweg lekker een winkelcentrum in om wat verkoeling te krijgen.

Als we het winkelcentrum uitlopen besluiten we een tram te pakken naar het centrum van de wijk waar ons appartement ligt.

En daar aangekomen is het tijd voor een lekker koud biertje met wat nacho's.

We blijven de rest van de middag lekker hier op het terras zitten, aan het begin van de avond nemen we een lekker grote schaal met stukken beest om samen te verorberen.

We blijven niet al te lang. Het is nog 1,6km lopen naar ons appartement vanaf dit centrum, en er is onweer onderweg volgens de voorspellingen. En in de avond krijgen we inderdaad een zooi onweer over ons heen.

Morgen zijn de weersverwachtingen nog warmer dan dat het vandaag was. Ik heb voor morgen een grot in de planning gezet.

Dag 13, cave adventures

Voor donderdag heb ik een grot bezoek gereserveerd. Het zag er allemaal mooi uit op de website: cave adventures, 3-4 hours great experience in new explored caves. Nou, dat kan niet missen. 2 plekken gereserveerd, en een deel aanbetaald. Deze ochtend kijk ik toch nog even naar wat ik nou precies heb gereserveerd. Ojee:

- Age 8-55
- good physical health
- No claustrofobia
- No medical conditions
- good level of physical fitness
- no heavy overweight

Nou, dat heb ik weer goed geregeld. Ik kom er nu pas achter dat het echt heel veel klimmen en kruipen is door hele smalle gangetjes. Zucht. Ik heb al best wel wat aanbetaald, dus we gaan gewoon er naartoe en overleggen wat de mogelijkheden zijn en of wij sowieso in staat zijn om door die grot te kruipen.

Aangekomen op locatie zie je de poster bij de ingang.

We ontmoeten de gids, en ik vraag direct of het wel iets voor ons is. Ze geeft aan dat het wellicht toch beter is om een andere tour door de grot te gaan doen. Ze verwijst ons door naar een grot 1,5 km verderop, geenszins vergelijkbaar met wat hier te zien is, maar we zien in ieder geval een grot.

Na 1,5km door de hitte wandelen komen we daar aan.

We leveren een briefje van de gids in, en kunnen met de eerstvolgende tour meelopen. Deze duurt maar 40 minuten, en we moeten er 30 minuten op wachten. Vooraf laat de dame bij de kassa ons in een filmruimte nog een mooie introductiefilm zien. Iets wat nadien erg goed aan bleek te sluiten bij de tour zelf.

Begonnen aan de tour mogen we eerst een langere donkere gang door.

Dan komt onze groep (maar 7 personen totaal) aan bij de ingang van de grot, we krijgen overal best wel wat tijd om foto's te maken.

Het is een aparte grot, en in de miljoenen jaren zijn de muren vol met een soort bloemkool en popcorn lagen ontstaan.

Er is ook nog een liftschacht van vroeger. Deze is 40 meter diep/hoog. Deze is nooit operationeel geweest omdat ze bij de bouw de lift hadden gestolen.

Vanuit de lift lopen we naar het achterste deel van deze grot. Hier kunnen we met een lange trap naar beneden. Helemaal aan het einde staat een ladder. Hier mag je overigens niet op klimmen.

Na een dikke 40 minuten staan we weer buiten in het zonnetje. We besluiten om het eiland Margit-sziget (Margaret Island) tussen Buda en Pest op te zoeken.

Het is niet heel druk op het eiland, en de mensen die er zijn zoeken voornamelijk de schaduw op. Aan het begin van het eiland staat er een grote fontijn.

Het eiland bestaat vooral uit parkjes, maar heeft ook horeca, sportparkjes, open luchttheaters een kleine dierentuin en nog wat kleine dingetjes. Wij lopen nu gewoon ff simpel door de parkjes. Je kunt hier overigens ook 2-4 persoons"fietsen" huren om over het eiland te fietsen.

In het midden van het eiland hebben ze tussen de bloemen een herdenking gemaakt voor de COVID slachtoffers. In het midden hebben ze de volledige looppad lengte stenen liggen met namen/nummers/datums.

We vinden het nu in de warmte wel even genoeg geweest en gaan terug naar ons appartement om lekker in de airco te zitten :-). En we gaan terug met de bus.

In de avond gaan we een hapje eten bij een restaurant vlakbij ons appartement. Een leuk restaurantje, jammer dat we die niet eerder hadden gezien. Naast een lekker biertje ga ik voor een mix-grill en Tamara voor een Schnitzel.

Morgen vertrekken we weer vanuit Boedapest naar Brno.