dinsdag 16 juni 2026

8-12 juni, een week van zon en regen

Maandag 8 juni, zonnige wandeling door Pilsen

Het weer is vandaag heerlijk. De verwachting is 26 graden overdag. Als ik om half 8 de gordijnen open hebben we een mooi helder uitzicht.


In de ochtend besluiten we een mooie wandeling door Pilsen te gaan maken, waar we een deel van het Radbuza zullen gaan volgen. We lopen door het centrum langs de parken richting de rivier.



Waar de begin van de wandeling bij de rivier willen starten, blijkt het pad afgesloten vanwege werkzaamheden.

Maar met een kleine omweg kunnen we alsnog beginnen aan de wandeling langs de rivier (of eerder riviertje).
We wisselen zon af met schaduw en een heerlijk briesje erbij. 






Uiteindelijk steken we de brug over richting de wijk Slovany. Daar lopen we we richting het centrum, maar niet zonder een korte tussenstop bij een begraafplaats waar we al eerder waren geweest. 

Hier is het graf van Emil von Škoda te vinden. De vorige keer dat we hier waren, hadden ze diensten waarbij de mensen geconcentreerd bij de oudste graven stonden. Dit keer is het heerlijk rustig.


Er liggen daar meer imposante graven.

We lopen weer terug richting ons appartement voor de lunch, al met al hebben we een mooi rondje gelopen.

In het appartement werken we onze lunch naar binnen, en ga ik voor het werk nog even aan de gang. Wat later in de middag huppelen we weer naar buiten. 

Het is tijd voor een lekker pilsje bij de brouwerij.

Als we weer richting het centrum lopen maken we even een tussenstop bij het park voor wat lekker verfrissends. 

In de avond pakken we bij een restaurant in het centrum een hamburg en kipschnitzel om naar binnen te schrokken, uiteraard met een lekker biertje van een lokale kleine brouwerij.


Voordat we weer richting het appartement gaan, maken we nog even een korte tussenstop bij Lokal voor een pilsje.

Morgen zijn de weersverwachtingen niet echt goed, dus het zal niet veel buiten huppelen worden.

Dinsdag 9 juni

Als ik in de ochtend naar buiten kijk is het nat, heel nat.

Op zich niet zo erg, in de ochtend moet ik toch nog even wat voor het werk doen, dat past perfect bij regen.

Wat later in de ochtend besluiten we even naar het winkelcentrum te rijden in het zuiden van Plzen.

En als we daar weer wegrijden is het nog steeds nat.

Halverwege de middag is het eindelijk droog geworden, en lopen we richting het centrum, tijd voor een lekker pilsje.

In de avond lopen we naar Raven, een lokale brouwerij met 2 locaties waar je kan eten en drinken. We bestellen een lekker pilsje.

En wat lekkers te happen erbij.


Morgen zijn de weersverwachtingen alweer ietsje beter. Geen zon, maar wel droger in ieder geval.

Woensdag 10 juni

Deze ochtend beslissen we om de dierentuin te bezoeken. Het is bewolkt, niet heel warm, maar in ieder geval wel droog vandaag. We lopen vanaf het appartement naar de dierentuin. Waar die route tijdens metalfest nog helemaal overladen was met metalheads, is het nu lekker rustig.

Bij de dierentuin zelf is het lekker rustig vandaag. 


We kopen 2 kaartjes voor in totaal net geen 10 euro per persoon, gaan naar binnen, en beginnen aan de route in de dierentuin.




Ook de beplanting staat er weer mooi bij.


Dat moet hier toch wel een berg werk zijn, dat ze naast alle dieren ook het groen continue bij moeten houden. Ach, we lopen weer door naar de beren.








En bij de dierentuin zoeken we ook wel eens de warmte op om wat exotischere dieren te bezoeken. 



En als je nadien buiten stapt is het weer lekker fris :-).





Rond het middaguur zoeken we een plekje op om wat gevogelte naar binnen te werken.

Na het eten zijn het voornamelijk dieren die binnen in verblijven zitten die we bezoeken.






De apen hebben een heel nieuw verblijf gehad, ze laten zich echter niet echt zien vandaag. We lopen naar buiten, en komen uit bij de kangaroos.

Het was weer een mooie ronde, naast de foto's die we gemaakt hebben, ben ik ook bezig met een poging wagen om wat meer zaken op film vast te leggen:


We lopen weer terug naar het appartement. Wat later op de avond gaan we bij een leuk steakrestaurant wat vlees verorberen. Het restaurant ligt net buiten het centrum, maar zeker de moeite waard.

En de avond sluiten we af met een pilsje bij een cafe om de hoek bij het appartement.

Donderdag 11 juni

De ochtend en ik ingepland voor het werk, in de middag gaan we dus pas op pad. Nu zag het er in de ochtend toch al niet heel zonnig uit.

We gaan in de wijk een aantal pandjeshuizen bezoeken om te kijken of ik nog wat vintage spulletjes op de kop kan tikken, waarbij we bij de eerste locatie aankwamen op het moment dat het keihard begon te regenen.

Veel audiovisuele apparatuur gezien, maar helaas weinig computers.

Gelukkig is het al snel weer droger geworden, en hoeven we niet meer door de regen te lopen.

We lopen richting het centrum.

En stappen bij het gemeentehuis naar binnen.

Hier staan wat zaken opgesteld die je gratis kan bekijken.








We maken terug naar ons appartement nog even een korte tussenstop bij Lokal.


In de avond gaan we een lekker hapje eten bij Lekarna, waar we veel kleine gerechtjes bestellen om samen te verorberen.


In de avond pakken we, voordat we terugkeren naar het appartement, nog een pilsje bij een cafe om de hoek van het appartement. 

Morgen is de verwachting dat er niet heel veel regen is, dus hebben we een wandeling naar het oosten van Plzen in het programma staan.

Vrijdag 12 juni

Vandaag is er niet heel veel regen verwacht, dus het is een mooie dag om ons te wagen aan een wandeling. 


Onderweg is het nu goed te doen, het is niet warm (een graad of 15), maar wel droog.

Aangekomen bij de begraafplaats begint het te regenen, niet heel hard, maar hard genoeg om het niet comfortabel te maken om er lekker doorheen te lopen. We beginnen met een overdekt deel van de begraafplaats, en hopen dat het snel weer droog wordt.



Bij de ingang hangt een plattegrond van de enorme begraafplaats, hier hebben ze ook de graven gemarkeerd van figuren die in het verleden een significante bijdrage hebben geleverd in Plzen.


Het blijft regenen, dus we besluiten een klein stukje te lopen naar het nabijgelegen winkelcentrum.

Hier pakken we gelijk wat te happen.

Na een uurtje winkelcenturm lijkt het weer droger, dus we lopen weer terug naar de begraafplaats. Er zijn best wat opvallende en indrukwekkende graven te vinden.


Best wel wat graven zijn gemarkeerd met een gele sticker, deze zijn instabiel, en de nabestaande moeten contact opnemen met de beheerder.

Je kunt hier best wel wat uren doorbrengen met het bekijken van de verschillende graven.





Ik heb overigens tijdens dit bezoek meer gefilmd dan op de foto gezet.

Op de terugweg besluiten we toch de bus maar te pakken richting het centrum.

En op de terugweg stappen we uit bij de brouwerij, tijd voor een pilsje, we hebben weer even genoeg stapjes gezet.

Na 2 pilsjes lopen we terug naar het appartement. Daar kunnen we nog ff een uurtje relaxen voordat we gaan eten.

Voor het eten heb ik vanavond een restaurant uitgezocht waar we nog niet eerder geweest waren, en die om de hoek van het appartement is gelegen.

En dat laatste was maar goed ook. Mijn spareribs zaten half op mijn shirt tijdens het schrokken. We lopen dus even langs het appartement om vervolgens bij Dominik de dag af te sluiten.

We beginnen buiten, maar gaan al snel weer naar binnen.


Morgen is onze laatste volle dag in Plzen voordat we naar Brno vertrekken. We hebben nog niets in de planning staan, dus het is ook voor ons nog een verassing wat we gaan doen :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten