woensdag 20 juni 2018

Dag 1, Riga Letland

Zonder enige aankondiging vooraf onze eerste blogpost :-). Inderdaad, we zijn aangekomen in Riga, Letland!

In het kort een samenvatting van onze trip: 7 dagen (woesndag t/m woensdag), vliegen vanaf Dusseldorf naar Riga met Air-Baltic en verblijf in een AirBNB net buiten het historische centrum. Ons vervoer lenen we ditmaal bij Budget, een SUV (gezien de verwachtbare staat van de wegen geen overbodige luxe :-)).

In de ochtend gaat de trip beginnen en rijden we vanuit huis naar Dusseldorf. Waarom hebben we voor Dusseldorf gekozen? Heel erg simpel. Het kostenplaatje van tickets+parkeerkosten wegen goed op tegen het extra half uurtje rijden. Het gaf ons een paar honderd euro verschil bij dit tripje. Aangekomen bij Dusseldorf parkeren we onze auto op P24 en pakken de pendelbus naar het vliegveld wat ongeveer een 10 minuutjes duurt.

Aangekomen checken we in bij de incheckbalie en lopen we eerst even door de luchthaven.


Als we een stukje door de luchthaven heen zijn gelopen (zo groot is Dusseldorf Airport niet), kiezen we een plekje uit om onszelf te voorzien van voer. Ik ga voor een pizza, Tamara kiest iets groens uit.


Als we na het eten naar de gate lopen mag ik weer eens apart met mijn handbagage. Meestal is dit omdat mijn handbagage helemaal is volgepropt met kabels, accus en andere electronische meuk. Dit keer wijst de man een knijptang aan. Of ik even wil aanwijzen waar ik die verstopt heb... Tsja, ojee, die hoort niet in mijn handbagage, die hoort eigenlijk in de grote koffer. (voor diegene die zich afvragen waarom ik een knijptang bij heb: ik plak vaak camera's aan de buitenkant van de auto's, die verzeker ik dan met een touw die ik opmaat knip met de tang). Ik mag de tang netjes helemaal vooraan in de bak "mag niet" pleuren en alsnog doorlopen. Eenmaal bij de gate blijkt onze vlucht ongeveer drie kwartier vertraging te hebben. Uiteindelijk komen we aan bij het vliegtuig(je).


In Riga maken we na een dikke 2 uur een redelijk harde landing. Het leuke is dan weer wel dat ik goed uitzicht heb op het landingsgestel :-).


Bij de luchthaven hebben we na zo'n 10 minuutjes onze koffer en is het tijd om onze auto op te halen. Het is altijd vooraf afwachten wat voor iets je mee krijgt. In dit geval iets in de klasse "Standaard SUV". Het blijkt een jappenbak te zijn, helaas niet mijn persoonlijke voorkeur, maar we zullen het er vast wel mee redden :-).


Onderweg blijkt een SUV geen overbodige luxe, het asfalt is hier niet echt asfaltwaardig en voornamelijk met verschillende dieptenverschillen aanwezig over de gehele breedte en lengte van de weg. Gelukkig zijn we vrij snel bij ons appartement waar we onze huifkar in een parkeervak gooien om alle spulletjes in ons appartement te gooien. Een vrij groot appartement blijkt als we eenmaal binnen zijn.





Als we even wat noodzakelijke boodschappen hebben gehaald bij de kleine buurtsuper om de hoek gaan we in de buurt wat eten bij een hamburger restaurant. Een restaurant waarbij ze vroegen "wil je eten met handschoenen?". Mijn reactie was uiteraard "waaaaat??? ik eet normaal als een beest, daar horen geen handschoenen bij, is dat hierzo normaal ofzo?". Zijn antwoord: "Ja...". Okee dan. Dan gaan we hamburgers eten met handschoenen enzo...





Nadat we de lekkere hamburgers naar binnen hebben lopen schrokken gaan we weer iets voor 10 uur terug naar het appartement. Morgen gaan we naar het KGB hoofdkwartier uit de Sovjet tijd, en verder rondkijken in het oude centrum van Riga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten