woensdag 23 juni 2021

Dag 16, Museum of Aviation

Deze zondag is het heel erg rustig in Košice. Winkels zijn dicht, en zelfs veel horeca is gesloten op zondag. Na ons ontbijt in het hotel maken we ons klaar voor een museum in het zuiden van Košice: het museum van de luchtvaart. Het museum ligt naast het vliegveld, en gaat om 10u in de ochtend open.

Het is 20 minuutjes rijden vanaf het hotel. In het centrum, en op de normaal gesproken drukke rondweg is het uitgestorven.

Zo ook bij de aankomst op de toegangsweg van de luchthaven.

We moeten niet bij de hoofdingang zijn, maar langs de luchthaven nog even doorrijden op een smal weggetje. Bij de ingang kunnen we dan onze auto wegzetten waar zo'n 8 parkeerplekken zijn.

We stappen om exact 10u op de kassa af en betalen 10 euro voor 2 kaartjes. We worden naar de eerste hal gestuurd waar we aan de ronde kunnen beginnen. Naast die ingang staat tevens de eerste helikopter.

In de eerste hal staat het best vol met veel oude vliegtuigen. Ze hebben blijkbaar hier een erg mooie verzameling weten op te bouwen welke ze ook nog eens heel goed onderhouden.

Als we de eerste hal door zijn lopen we een overdekt plein op waar een hoop straaljagers staan. Dit zijn straaljagers van over de hele wereld, dus zeer zeker niet enkel van hier.

Net naast het overdekt gedeelte staat een grote raket, de RT-23. Gedoneerd door Oekraïne, en het ding komt uit het Sojvet tijdperk. In Oekraïne hebben we ook wel eens een vergelijkbaar ding gezien, alleen was dat toen een atoom-geval, dit niet. Ook was de raket welke wij destijds hadden gezien, gemaakt om vanuit een silo geschoten te worden, deze is gemaakt om vanaf een trein gelanceerd te worden.

Er staat buiten ook een groot passagiersvliegtuig, en jawel, we mogen er een kijkje innemen! :-D. Woohoo!

Als we het vliegtuig binnenstappen blijkt het toestel nog in een erg goede staat te zijn. Ik heb wel eens gevlogen met vliegtuigen welke in een slechtere staat verkeerde :-).

Als we weer het vliegtuig uitgestapt zijn lopen we naar de volgende loods, hier staan voornamelijk instrumenten en nog wat andere apparatuur uitgestald.

Dan hebben ze ook nog een hal welke een beetje "niet luchtvaart" gerelateerd is. Hier staan andere voertuigen en wat spullen van vroeger in tentoongesteld.

Er was nog een hoop meer te zien, zoals een oud busje dat gebruikt werd op de luchthaven.

En nog heel erg veel andere dingen. Het is echt een heel interessant museum waar je uren rond zou kunnen lopen. Als het geen +30 graden is. Pffff, wat was het weer warm.

Na zo'n anderhalf uur rijden we weer richting het hotel waar we nog ff relaxen. In de middag gaan we nog een keer lekker lunchen in het oude centrum. Ik ga voor een kip-schnitzel, Tamara voor iets van varken met zuurkool.

Na de lunch willen we nog naar "lower gate" gaan kijken, een ondergronds gangenstelsel dat ze pas in de jaren 90 hebben ontdekt. Het blijkt echter gesloten door renovatie, jammer :-(.

Dan lopen we nog maar een stukje door het centrum, en pakken we nog een ander museum mee in het centrum, een museum dat gaat over het berechten en vastzetten van mensen in het verleden.

Aangekomen loopt het nogal rommelig. De meeste musea zijn redelijk uitgestorven, en als je Engels begint te praten raken ze van slag. Ook deze dame, welke uitlegt dat het al langer dan een jaar geleden is dat ze deze taal heeft moeten spreken. Hoe dan ook: we konden rondkijken in het gebouw. Het hoofdmuseum heet "Východoslovenské múzeum - Rodošt", en daarnaast heb je "Mikluš prison" wat er eigenlijk bij hoort. Het grootste deel van het museum is opnieuw opgebouwd, iets wat ook wel een hoop sfeer weghaalt.

Het is best een groot museum als je alles bij elkaar neemt, maar er waren niet heel veel echt bijzondere objecten te zien. Het kan ook komen dat de uitleg soms nogal wat beperkt was waardoor de interesse niet gevoed kan worden natuurlijk.

Met toch een beetje tegenvallend gevoel lopen we weer richting het hotel.

In de avond besluiten we te gaan eten bij een steak-restaurant in het centrum. Ik ga voor een stuk koe, Tamara pakt een broodje met koe.

Het eten was echt top. Als het eten en het bier op is lopen we weer richting restaurant. Morgen gaan we weer een dagje rustig aan doen. Het is dan onze laatste volledige dag hier, en we willen een dagje dierentuin gaan doen. Leuk dieren kijken :-).