dinsdag 14 juni 2022

Duitsland en Polen, eerst de reis naar Berlijn

De tijd voor een nieuwe vakantietrip is weer aangebroken, en we gaan dit keer naar Polen met een korte tussenstop in Berlijn. In Polen zullen we verblijven in het plaatsje Szczecin welke in het noord westen ligt, vlakbij de Duitse grens.

Op zondag vertrekken we lekker op tijd, om half 8 stappen we de auto in om de rit te beginnen. Als alles echt helemaal mee zit doen we er inclusief laad stops zo'n 8 uur over. Het zonnetje schijnt, en deze schijnt ook nog eens lekker continue vol in mijn gezicht. Maar ach, het is beter dan regen.

Onze eerste korte laadstop is nog in Nederland, Hengelo op precies te zijn. We zetten de auto aan de paal, lopen naar binnen voor een sanitaire stop en wat koffie.Dat laatste krijgen we overigens gratis omdat er geen personeel beschikbaar is om af te rekenen.

Na een kwartiertje stappen we weer in de auto om onze rit te vervolgen. Eenmaal in Duitsland blijft het heerlijk rustig onderweg. We rijden bewust op zondag omdat er dan geen vrachtwagens rijden, maar deze dag had iedereen besloten om thuis te blijven lijkt het.

Begin van de middag scoren we ook gelijk onze eerste vakantiefoto onderweg in een 120km/u zone. Wel een stelletje schobbejakken. Tussen bord 120 en controle zit 6 seconden. Daarvoor zat je in een "onbeperkt" zone. Zucht...

We liggen allemaal nog redelijk in de planning als we Berlijn bereiken.

Maar in de stad zelf lopen we nog een dikke 20 minuten vertraging op. uiteindelijk komen we rond 16u aan in het hotel, en kunnen we de auto aan het electrisch infuus leggen.

Vanuit ons hotelkamer hebben we zicht op de rivier, en een soort evenemententerrein. Vooral dat laatste is mooi, dat kunnen ze we uit gaan proberen!

We frissen ons op en gaan een kijkje nemen bij de buren, het is inmiddels al 17u, dus voedertijd en tijd voor een biertje.

Aangekomen bij de overkant ziet de buitenkant van het terrein er erg kleurrijk uit. De naam is Yaam, en blijkt een maatschappelijk project te zijn.

Eenmaal binnen blijkt het er niet druk te zijn, de aankleding is op zich wel leuk gedaan. Alles is in de Afrikaanse sfeer, zo ook (bijna) alle mensen die hier werken.

We drinken een paar pilsjes en bestellen bij een restaurantje ook wat eten. Kip met zoete aardappel en een beetje gebakken banaan. Op zich lekker, maar of onderstaand bord 14 euro waard is... Tsja, dat vind ik discutabel.

De bediening is ongelooflijk traag. Ze zijn erg vriendelijk, maar je wilt hier niet zijn als het wat drukker is denk ik. Bier of eten, alles gaat echt op z'n dooie gemakje. We besluiten uiteindelijk om na het eten even een stukje verderop te kijken, daar hebben ze een vergelijkbare setting gebouwd, maar dan met bier uit glas ipv plastic.

De andere locatie heet Holzmarkt, en lijkt al iets professioneler opgezet. Het straalt ook allemaal een stuk beter uit.

Het blijft wel een beetje hippie/hipster als je een beetje rondkijkt. Maar ach, ze hebben hier een nette bar welke snel is, en bier uit glas.

En we pakken ook nog wat voer erbij.

Al op tijd houden we heet voor gezien, het is inmiddels weer een lange dag, en zo'n trip naar Berlijn blijkt toch vermoeiend te zijn. Morgen hebben we een bezoek aan concentratiekamp Sachsenhausen in de planning staan.