zondag 15 september 2019

Dag 11, van Brno naar het plaatsje Český Krumlov

Vandaag vertrekken we vanuit Brno om naar het plaatje Český Krumlov te rijden, en de dag begint na het ontbijt met het ophalen van de auto uit de parkeergarage om de hoek. Het is een parkeergarage waarbij je je auto in een hok rijdt en waarbij de auto door een machine automatisch ergens wordt weggezet. Nu eens kijken of ik hem terugkrijg na een aantal dagen. Ik kom aan, stop het kaartje in de machine en moet 2300 kronen betalen. Ik pak mijn pasje uit mijn portomonee en.... en...... en.... Je kunt hier dus alleen contact betalen, en ik heb net 100 kronen tekort in mijn portomonee aan cashgeld. Zucht. Snel naar een betaalautomaat zoeken om te pinnen.


Eindelijk de auto terug en even langs het appartement rijden om de spullen in de auto te gooien. Iets voor half 10 gaan we op weg naar onze eerste tussenstop vandaag: overblijfselen van de "Iron curtain" bij het plaatsje Čížov nabij de Oostenrijkse grens. Onderweg hebben we wederom een grote diversiteit aan wegen. Korte stukjes snelweg, maar voornamelijk een "soort van" n-wegen welke dwars door dorpjes lopen. Als we bijna bij het plaatsje zijn worden de wegen wat kleiner met allemaal appelbomen (die je ze ook ziet plukken).



Om 10u40 aangekomen parkeren we de auto op een parkeerplaats(je) net voor het dorpje (wat autovrij is).


Het laatste stukje lopen we ongeveer een kilometertje naar de plek.


Aangekomen bij de plek "des onheils" zien we een groot hek staan uit de tijd van de Sojvet Unie. En een uitkijktoren waar ik echt niet op ga klimmen.







Een uurtje later stappen we weer in de auto voor het vervolg naar onze eindbestemming waar we uiteindelijk rond half 2 aankomen.


We frissen onszelf even op in het hotel en lopen richting het centrum. Het is tijd voor een lekker biertje. Aangekomen in het centrum..... pffffffff.... Het ziet er mooi uit, maar dit is wel heel erg touristisch zeg, dit had ik niet verwacht. De efteling is er niets bij.






Maar goed, morgen gaan we het verder verkennen, eerst even een biertje drinken :-). Overigens niet bij het eerste plek waar we aankomen waar ze bijna (omgerekend) 2 euro vragen voor een halve liter. We zijn in Tjechie. Het tweede plek is (omgerekend) 1,13 euro. Mooi, doe er maar een paar.


Op het terras waar we zitten zien we een hoop touristen voorbij komen, en ik schat zo'n 80% is Chinees. En wat die allemaal uitspoken als ze met de groep voorbij komen met de selfie-stickies.

Als we een tijdje op dit terras zitten is het inmiddels tijd voor wat avond-voer. We besluiten ergens anders te gaan eten, voor het bier was dit een leuk plekje, maar het voer vertrouw ik ze niet zo toe. We lopen richting het centrum naar een restaurantje dat goed is aangeschreven, en blijkbaar erg druk is als we aankomen. We hebben niet gereserveerd, maar mogen plaatsnemen als we voor een bepaalde tijd alles naar binnen weten te schrokken. Nou, daar heb ik over het algemeen geen enkel probleem mee. We zitten binnen naast de BBQ/kachel met een geweldig uitzicht op voer. Heel erg warm, maar met de benodigde koelvloeistof goed te doen.



We nemen een soort van mix-grill met verschillende soorten vlees. En het was erg lekker :-).


Na het eten keren we weer terug richting het hotel, het was toch weer een best vermoeiende dag. Morgen gaan we verder het dorpje/stadje verkennen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten