vrijdag 6 september 2019

Dag 4, via Český ráj en Prachovské skály naar Hradec Králové

Dag 4 rijden we naar onze nieuwe hotel in Hradec Králové, maar niet zonder een aantal tussenstops.

Rond 9u15 rijden de bij ons hotel weg naar de eerste stop: Vyhlídka na Kapelu, een rotspartij in het natuurgebied Český ráj. Het is niet heel erg ver rijden, en komen al binnen een uurtje aan bij een parkeerplaatsje in het bos waar we de auto achter kunnen laten.

We wandelen verder de route af naar de uitzichtlocaties. Bij het pad dat redelijk breed is heb je aan de zijkant weer aardig diepe afgronden.

Na een kwartiertje komen we al bij het eerste uitzicht-punt. Je hebt hier een geweldig uitzicht op de rotsen in het gebied.

We lopen na het punt nog een stukje verder, er zijn nog een aantal uitzichtpunten, maar de eerste was toch overduidelijk de mooiste.

Na een halfuurtje keren we terug naar de auto voor de volgende stop, een oud kasteel op een rots (Hrad Trosky).

Eenmaal aangekomen besluiten we om niet de klim te gaan maken. Gisteren hadden we al erg veel geklommen, en deze ochtend bij de eerste stop zaten ook weer een aantal aardige heuvels in de route. Onze beentjes hebben er geen zin in. We rijden verder naar de volgende stop, Hlaholská vyhlídka in het gebied Prachovské skály. Ook hier zijn aardige rotspartijen te vinden.

Bij aankomst blijkt het aardig touristisch. Een flinke parkeerplaats waar ook al snel 3 bussen aan komen rijden met kinderen. Hop, snel aan de route beginnen dus. We kiezen ervoor om niet de korte maar een wat langere route te pakken van "maar" 3,5 km. Vooraf wisten we echter niet dat het grotendeels klimmen is. Voorbij de entree zit alles er heel makkelijk begaanbaar uit, en aan het begin kun je nog kiezen tussen kort en lang.

En dan gaan we de splisting door en kunnen gelijk een "trap" omhoog.

De route loopt bij de trappen vaak erg lastig, ze zijn glad en schuin afgesleten. De omgeving maakt echter veel goed.

Sommige stukken waren heel erg krap.

Maar sommige uitzichtpunten waren geweldig om te zien.

Maar een trapfobie is ook wel op te lopen hierzo.

Een dikke half uur later kwamen we eindelijk weer aan bij de auto. Pffff, we hebben eigenlijk wel genoeg geklommen voor vandaag. We stappen in de auto, en voor de volgende stop heb ik een kleine bierbrouwer op de planning staan.

Eenmaal aangekomen blijken we echter niet meer te zien dan een restaurant waar je kan zitten. De rest lijkt gesloten.

We besluiten om weer door te rijden naar het eindpunt: het plaatsje Hradec Králové. Als we aankomen gooien we de spullen in het hotel af, frissen ons een beetje op en lopen naar het centrum. Het is tijd voor wat bier en eten. Het is goed geweest voor vandaag :-).

Morgen gaan we dit plaatsje verder verkennen en een bezoekje brengen aan het plaatsje Kutná Hora.