maandag 9 september 2019

Dag 6, van Hradec Králové naar Brno

Op de 6e dag vertrekken van ons verblijf in Hradec Králové naar Brno. Een rit van in totaal zo'n 150 km lang.

Rond 9u vertrekken we vanuit ons hotel naar de eerste tussenstop, de Punkva caves ten noorden van Brno. Doordat we vele provinciale wegen hebben gaat het niet altijd even vlot. Onderweg zie je ook wel eens een auto staan waarbij je denkt: op dit plek wil ik geen band wisselen.



Uiteindelijk komen we tegen 12u aan bij de Punkva Caves. Het ziet er allemaal erg touristisch uit. We kopen twee kaartjes, inclusief 2 kaartjes om met een treintje naar de ingang te gaan. We hebben vandaag wat minder zin om te wandelen door de bergen.


Aangekomen bij de ingang sluiten we aan bij een grote groep Polen. Wij verstaan geen zak van hetgeen gezegt wordt, dus we huppelen maar gewoon mee in de grotten achter de gids aan. De groep is eigenlijk te groot om nog ergens de tijd/ruimte te krijgen voor mooie foto's te maken. Erg jammer.






We kwamen nog een aardige Tjech tegen waar we nog een praatje mee hadden gemaakt. Hij bleek uit Liberec te komen, leuk natuurlijk dat we daar ook net vandaan komen :-).

Een deel van de tour gaat over het water met een bootje. Aan het begin is nadrukkelijk aangegeven dat je daar geen foto's mag maken, ook bij de entree van de boot staat het. Dus heb ik hier geen andere keuze gehad dan de route te filmen:



Als we klaar zijn met de tocht gaan we weer met het treintje terug naar onze auto. Vandaar gaan we naar onze volgende stop: een vervallen stadion in Brno (Za Lužánkami).



Als we rondlopen kom ik erachter dat we een jaar eerder hier hadden moeten zijn. Ze zijn nu volop bezig met het opknappen van het geheel, en ze hebben ook alles afgesloten voor bezoekers. Dit was vorige jaar nog niet.




Er zijn op dit moment een aantal mensen aktief aan het werk op het veld, ik wil dus het liefst geen linten overstappen, je weet nooit hoe gevoelig ze zijn. Ik besluit om een sprintje te trekken op het gras om de helling op te komen, vandaar kan ik van binnen nog een aantal foto's maken. Dit bleek geen goede keuze: ik voelde iets knappen in mijn kuit, dus loop ik dus mank :-(. Hopen dat het snel over is. Ik heb wel foto's van de binnenkant :-)






We lopen (en ik wankel) nog even verder een rondje rond de buitenkant om nadien door te rijden naar ons appartement in Brno.

Aangekomen in het appartement laden we de spullen uit om de auto te stallen in een parkeergarage voor de komende dagen. Na wat opfrissen lopen we naar het centrum om wat te eten.




Na het eten en een paar biertjes keren we weer terug naar het appartement. Verder lopen door het centrum zit er nu even niet in :-(.

Morgen hebben we in de planning staan om naar de lokale bierbrouwer Starobrno te gaan welke een groot jaarlijks feest geeft.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten