vrijdag 11 juni 2021

Dag 5, de rit naar ons volgende verblijf in Liptovský Mikuláš

Vandaag vertrekken we uit Bratislava richting het noorden naar het plaatsje Liptovský Mikuláš. Hier hebben we een huisje gehuurd voor ongeveer een week.

De route gaan we rijden via het plaatsje Banská Štiavnica, en afhankelijk van de hoeveelheid tijd heb ik nog enkele andere tussenstops ingepland.

Als we ons ontbijt op hebben is het weer tijd om de auto vol te laden met onze spullen. Rond kwart over 9 in de ochtend vertrekken we vanuit de parking bij het hotel.

Met de snelweg is op de meeste plekken niets mis, en het weer is vandaag weer uitstekend :-).

Rond 10u komen we aan bij onze eerste tussenstop: een holocaust museum in het plaatsje Sered. We parkeren de auto voor de deur en gaan eerst eens kijken of het museum wel open is, het is namelijk verdacht stil. Als we naar de toegangspoort toe lopen blijkt er gelukkig wel een deur open te staan.

Dit museum is een voormalig concentratiekamp welke ze helemaal hebben gerenoveerd. Wat je vaak ziet bij renovaties is dat ze alles weer 1-op-1 proberen te kopiëren naar het hoe het was, iets wat naar mijn idee niet altijd het belevingsgevoel positief beïnvloed. Dat hebben ze hier niet gedaan, maar dat zul je zo zien bij de vervolg foto's, eerst eens kaartjes kopen :-)

We stappen bij het eerste gebouw binnen waar 2 mensen binnen zijn. Je ziet ze een beetje verschrikken, iets wat we al een aantal keer vaker hebben gezien. Musea liggen op dit moment helemaal stil lijkt het, wij hebben vooralsnog voornamelijk het gevoel gehad het museum voor ons zelf te hebben. Bij de balie roepen ze ons toe in een taal waar je echt geen touw aan vast kan knopen, en als wij roepen "goodmorning :-)" reageren ze enthousiast "aah, goodmorning". De oogjes worden groter, en ze realiseren in dit kleine dorpje dat er zowaar echte toeristen binnenkomen! Ze zijn ook erg benieuwd hoe we aan deze locatie zijn gekomen, en ik moet eerlijk bekennen, je komt het niet zomaar tegen.

We geven 12 euro (incl 2 euro om foto's te mogen maken) en krijgen instructies: 5 gebouwen om door te lopen. We lopen snel door naar de start van de tour. En het ziet er echt top verzorgt uit!

De persoonlijke benadering van de slachtoffers, de foto-keuzes, en de selectie van materialen welke ze tentoonstellen is op een erg indrukwekkende manier gedaan. Ze hebben niet heel veel spullen liggen, maar ze weten wel met relatief weinig materiaal de presentatie te maken. Na de eerste barak staat er ook een origineel treinstel buiten welke gebruikt is in de oorlog.

In de 2e barak hebben ze naast foto's en enkele items een memorial-wall staan. Hier worden continue alle namen van de slachtoffers omgeroepen.

De 3e barak huisvest een presentatie over werk in het kamp.

In het 4e barak werden weer andere zaken belicht, zoals het "zogenaamde" geld dat mensen kregen voor het werk in kampen. Dit geld komt overigens  uit een ander kamp in Tsjechië.

Een ander bijzonder object: een klein flesje met menselijk weefsel (huid van een voorarm).

En nog een aantal andere indrukwekkende items zoals schoenen van gevangene. En een boom, waarom dat die boom daar staat weet ik echter niet.

Het laatste gebouw is helemaal toegewijd aan nieuwsartikelen.

Vanaf het laatste gebouw lopen we weer terug naar de auto. Wat een indruk heeft dit museum achter gelaten, ze hebben hier echt aandacht aan besteed.

Na zo'n drie kwartier stappen we weer in de auto en gaan op weg naar de volgende locatie: Banská Štiavnica. Een plaatsje op een berg dat in de 13e eeuw bekend is geworden door zilver en goud winning.

De rit naar het plaatsje toe is voornamelijk snelweg, ook al gaan we het laatste deel ook de bergen in.

Aangekomen in het plaatsje is het vooral niet plat. Pfffff.. We voelen onze kuiten nog steeds van de wandeling naar de dierentuin. We gaan kijken of we naar een aantal leuke plekken in de stadje kunnen zonder teveel te lopen. Het stadje is echter alles behalve parkeervriendelijk :-(.

Uiteindelijk parkeren we de auto net buiten het centrum om een kasteeltje te bezoeken. Betalen kan via een app welke gruwelijk is ingericht. Grrrrr.

Nadat we weer naar boven zijn geklauterd betalen we 6 euro om binnen een kijkje te nemen.

Van de binnenkant en de spullen zijn we eigenlijk niet echt onder de indruk.

Wat wel indrukwekkend is, is het uitzicht vanaf het kasteel.

Als we het kasteel gezien hebben willen we nog even naar het oude kasteel in het dorpje. We gaan op zoek naar een parkeerplek in de buurt zonder een kilometer bergop te moeten lopen. Maar helaas, de enige parkeerplaats in de buurt welke we kunnen vinden is voor vergunninghouders. We besluiten het erbij te laten en de reis voort te zetten. Heel mooi dorpje, maar op dit moment niet voor onze ongetrainde beentjes.

Volgende stop: Banská Bystrica. Het is voornamelijk snelweg rijden.

Aangekomen parkeren we de auto bij een winkelcentrum om daar eerst nog even doorheen te huppelen.

Vanuit het winkelcentrum lopen we direct het oude centrum in.

Aangekomen op het centrale plein is het echt een dorp met veel leven.

Op het centrale plein lopen we naar het historische lokale museum, deze blijkt echter gesloten :-(. We lopen een stukje door naar het militaire museum dat ietsjepietsje buiten het centrum ligt.

Voor 2 kaartjes + bedrag om foto's te mogen maken betalen we in totaal 8,50 euro. We beginnen aan de korte tour in het hoofdgebouw. Nadien kunnen we buiten ook nog in een vliegtuig kijken en wat voertuigen zien, maar dat is voor straks. Het is overigens inmiddels 30 graden en windstil, dus we zijn blij als we het koele gebouw binnen stappen. Voordat je naar binnen loopt komt je nog langs een "eternal flame"

Eenmaal binnen begint het met video's over de history van Slowakije.

Het hele museum komt nogal verouderd over. Enkel de start presentatie (zoals op de foto hierboven) is redelijk modern.

Desondanks hebben ze toch wel enkele bijzondere objecten welke we nog niet eerder hebben gezien.

Buiten hadden ze een vliegtuig staan waar je in kon. In dat ding was het echter zo warm dat je na 1 minuut gewoon zowat smolt.

Iets verderop hadden ze diverse voertuigen staan. Pantser voertuigen, tanks en ook tanks op een rails.

Als we klaar zijn met het bekijken van alle voertuigen pakken we nog een drankje op het terras naast het museum. Na het drankje vertrekken we naar Liptovský Mikuláš, waar de mensen van het huurhuis op ons zullen wachten.

Aan het begin van de trip (die zo'n anderhalf uur zal duren) zat het verkeer wel tegen ivm wegwerkzaamheden. Eenmaal op gang ging het redelijk. Wel continue verkeer, en een groot deel geen snelweg. Echt heel vlot ging het dus niet.

Iets voor half 6 komen we uiteindelijk aan bij het huis.

Na een uitgebreide introductie van de mensen welke ons ontvangen, welke iets langer duurde dan verwacht, gingen we op pad om wat te eten. Het eerste tentje waar we belanden bleek geen kaart meer te hebben, dus hebben we enkel een biertje gedronken. Vervolgens zijn we naar het centrum gelopen om daar wat te eten.

We gaan beide voor ribben, de ene gegrild en de ander gebakken.

We merken al snel dat het hier in de avond echt veel harder afkoelt dan in Bratislava. Iets waar we met kleding eigenlijk niet op voorbereid waren. We besluiten om na het eten vrij snel terug te gaan naar het huis. Hebben we daar mooi tijd om nog een biertje te drinken :-).

Morgen hebben we wat dingen in de planning staan welke redelijk eenvoudig te bezoeken zijn. We merken beide dat we nog erg veel last hebben van klim-beentjes :-).