maandag 7 juni 2021

Slowakije, de uitgestelde vakantie die nu eindelijk door gaat

Het was eventjes spannend, maar op het laatste moment was het duidelijk: de vakantie naar Slowakije welke vorig jaar op de planning stond en niet door kon gaan door COVID kan dit jaar toch door gaan!

Waar gaat de vakantie precies naartoe?

Oorspronkelijk hadden we Slowakije en Hongarije in de road-trip zitten, Hongarije is er vanaf gehaald om het overzichtelijk te houden. Elk land heeft weer zijn eigen regels op dit moment, en om nu 2 landen helemaal uit te vogelen en bij te houden is bijna ondoenlijk.

Om de route een in beeld te brengen: de rit naar Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, is met een tussenstop in Regensburg voor een overnachting. In Bratislava blijven we enkele dagen in een hotel om dan door te rijden naar Liptovský Mikuláš waar we een huis hebben gehuurd. Na ongeveer een week zullen we onze laatste plek in Slowakije bezoeken: Košice. Hier verblijven we ook een kleine week. Op de terugweg zullen we vast nog wel een tussenstop inplannen, maar dat is nog niet bekend.

Is het een beetje te doen met de regeltjes?

Nou, tsja, het was vooraf een hoop uitzoekwerk. De rijksoverheid website liep ongeveer een maand achter met de regels van Slowakije, en de (Engelstalige) website van de Slowaakse overheid ongeveer 1-2 weken. Met regelgeving welke elke week aangepast wordt, waarbij het net wel of net niet mogelijk is om te vertrekken, dat maakt het allemaal niet echt heel makkelijk.

Vooralsnog bleken we vooraf het volgende nodig te hebben:
PCR-test met certificaat voordat we vertrekken
PCR/Atigeen test als we aankomen in Slowakije om uit de quarantaine van 14 dagen te komen. Jawel, er was nog quarantaine plicht, maar wel 1 welke direct afgebroken kon worden met een negatieve test in Slowakije. Deze regel was pas sinds 31 mei actief.

En dan was er nog een "klein" regeltje: jezelf registreren voor aankomst in Slowakije. Hier moest je je gegevens achterlaten zodat ze nadien je quarantaine konden checken als je de test niet zou doen. Die registratie hebben wij overigens niet gedaan omdat we direct na binnenkomst de Antigeen test hebben laten uitvoeren.

Ready to go!

Nou, dan zijn we er eindelijk klaar voor. Zaterdag rond 1u vertrekken we vanuit huis richting Duitsland. De grensen in Duitsland zijn als het goed is helemaal open, dus we moeten zo door kunnen rijden. De auto geeft aan dat we 3 laadstoppen gaan maken.

Waar het vrijdag mooi zonnig weer was, zo is het op zaterdag een beetje droevig weer. Het is droog, maar daar hebben we het ook wel mee gezegd.

Maar wanneer we denken dat de zon er door gaat komen is dat van korte duur, daarop volgt bijna direct al regen.

Met het laatste deel van de rit zoveel regen dat het niet verantwoord was veel harder te gaan dan 80 km/u. Is het niet door het zicht dat soms volledig ontnomen wordt door opspattend water, dan is het wel door mogelijke aqua-planning door hele diepe plassen op de snelweg. Nou, dat laatste stuk gaat zo wel een stuk langer duren dan gepland :-(.

Uiteindelijk komen we rond kwart voor tien aan bij ons hotel in Regensburg, hier zijn we enkel om te overnachten. Bij aankomst vragen ze aan ons om een negatieve test te tonen, wat we uiteraard kunnen doen. Eenmaal op de kamer is het ff Youtuben en slapen. De volgende ochtend kunnen we dan lekker op tijd weer wegrijden.

Het weer is in Duitsland nog niet heel veel beter, nog steeds regen. We moeten nog 1 keer laden voordat we Duitsland verlaten, en op die plek kunnen we mooi gelijk ff wat broodjes fixen voor ons ontbijt. Dat was er namelijk niet in het hotel door allerlei Corona gerelateerde regeltjes.

Bij Oostenrijk is nog even de vraag wat we aan gaan treffen. Is de grens helemaal open, is er veel controle, moeten we de testen laten zien? Nope. We kunnen gewoon doorrijden. Pas als we steeds dichter bij de grens van Slowakije komen dan krijgen we.... Jawel... Zon!

Aangekomen bij het hotel kunnen we de auto aan de Tesla charger proppen. Iets wat overigens niet direct werkt. De charger blijkt geen stroom te hebben. Iets was ze overigens dezelfde avond nog hebben opgelost.

We pakken de spullen uit de auto, en na opfrissen en omkleden is het tijd om de test te laten doen. Dit kan bij een locatie zo'n 1km van het hotel af. We lopen er naar toe en op de terugweg naar het hotel krijgen we al de uitslag: beide negatief. Mooi, onze quarantaine is bij deze beëindigd :-)

We gaan de overburen op zoeken: een restaurant met een eigen brouwerij, we hebben inmiddels al een aardige honger en dorst gekregen. We beginnen met een lekker biertje

En bestellen er ook wat lekker voer bij. Ik ga voor de spare-ribs, Tamara voor een schnitzel.

Als we uitgegeten en gedronken zijn lopen we door even een rondje door de stad. Het is er niet heel druk, en de toeristen die je ziet (en dat zijn er echt niet veel) lijken redelijk lokaal te zijn.

Na een mooi rondje te hebben gelopen door het centrum gaan we weer richting het hotel. Morgen hebben we de planning om een reeks bunkers te bezoeken nabij de Oostenrijkse grens, en waarschijnlijk duiken we ook nog een winkelcentrum in om wat te shoppen.