maandag 17 juni 2024

Vakantie 2024, richting Polen

Deze zomer gaan we weer op vakantie, met als einddoel Lublin in Polen. Lublin staat bekend omonder andere concentratiekamp Majdanek. Het is een flink eindje rijden, daarom combineren we het met enkel tussenstops waar we elke keer enkele dagen verblijven.

We zullen de vakantie in ieder geval beginnen waar de vakantie goed kunnen starten: Pilsen.

Zaterdag in de ochtend gaan we al lekker op tijd op pad, rond half 6 zijn we onderweg.

De weersverwachtingen voor vandaag waren vrij dramatisch, maar gelukkig bleek het onderweg redelijk mee te vallen. We hebben wel pittige buien gehad, maar het was gelukkig minimaal.

Onderweg ging het gelukkig verder lekker vlot, controle bij binnenkomst in Duitsland viel mee mbt de grenscontroles (er zijn extra controles ivm EK voetbal), en we zijn een paar keer lekker relax gestopt om ons voertuig bij te laden en het plaatselijke elektriciteitsnetwerk leeg te slurpen.

Rond half 3 komen we aan in Pilsen waar we nog ff wat inkopen doen om vervolgens door te rijden naar ons appartement. Na een korte opfrisbeurt zitten we lekker op tijd aan een lekker pilsje :-).

En na enkele pilsjes pakken we ook nog wat lekkers te eten erbij. Ik ga voor tartaar met kaas uit Olomouc (wat bekend is van zijn "geur", of noem het gewoon stank), Tamara gaat voor levertjes. Jammie!

Als we uitgeknabbeld zijn gaan we naar Dominik, een leuk plekje in Pilsen om een drankje te doen. We beginnen buiten, maar gaan al snel naar binnen omdat het daar iets warmer is.

We gaan weer lekker op tijd terug naar ons appartement, we waren vanmorgen vroeg genoeg uit onze mand gekropen, morgen zijn de weersverwachtingen beter dan vandaag, dus mooi om verder de omgeving te bekijken.

Zondag 16 juni

Op zondag beginnen we met een ontbijt in het hotel waar we een appartement hebben.

Als we het ontbijt naar binnen hebben geschrokt gaan we beginnen aan de wandeling naar de wijk Slovany, gelegen in het oost zuiden van Pilsen. Onze eerste stop? Mikulášský hřbitov, oftewel een begraafplaats met de naam Mikulášská.

Aangekomen bij de begraafplaats merk ik dat ik gisteravond vergeten ben om het geheugenkaartje terug in mijn camera te doen. Grmllll, nou ja, dan gaat de camera van de telefoon iets vaker gebruikt worden vandaag.

De begraafplaats is in de geschiedenisboeken als eerste in 1406 vermeld, en er staat een klein kerkje bij de begraafplaats. Veel bekende mensen uit de regio hebben hier hun (familie)graf. Het is niet heel groot, maar we beginnen op ons gemakje met de wandeling.

Zoals je op de foto's kan zien is het heerlijk weer, een graadje of 20, weinig wind, we hebben zeker geen klagen. In de hoek van de begraafplaats staat een kerkje, waar op het moment dat wij er waren een actieve dienst bezig was.

Direct naast het kerkje waren een hoop graven te vinden van de bekendere mensen en families. Het was lastig om foto's te maken, sommige mensen stonden net buiten bij de kerk de mis bij te wonen.

De meest bekende naam (voor ons althans) was die van Emil Škoda, jawel, waarvan de naam uiteindelijk in het automerk terecht is gekomen, hij was de voorloper met het bedrijf Škodovy závody, oftewel Škoda Works. Hij heeft een imposante grafsteen, direct naast de ingang van het kerkje. Dit laatste zorgde er ook voor dat ik op dit moment niet een hele mooie foto ervan kon maken.

Als we zijn uitgekeken op de begraafplaats lopen we verder richting het zuiden van Pilsen, we willen enkele parkjes bezoeken in Slovany. Het eerste parkje is Papírenský park, maar als we er langs lopen is een groot deel een bos wat niet toegankelijk lijkt. Helemaal op het einde is dan toch een klein deel openbaar.

We lopen weer verder door Slovany naar het volgende park: Chvojkovy lomy. De wandeling door Slovany is geen straf, mooi weer, en het is een best mooie wijk.

Aangekomen bij het volgende park moeten we met een trapje naar beneden, het park is een stuk lager gelegen dan de rest er omheen. Op de foto zie je overigens alleen het laatste stukje van de trap ;-). Bij het water gaan we ff op een bankje zitten om wat drinken naar binnen te slurpen.

Vanuit het park lopen we naar een winkelcentrumpje om de hoek, waar ze overigens vriendelijke dino's hebben staan.

Vanuit het winkelcentrum lopen we richting de brouwerij. Aangekomen bij de brouwerij hebben we er inmiddels meer dan 10km opzitten, een pilsje hebben we dus wel verdient.

Na 2 pilsjes lopen we weer op ons gemakje terug naar het hotel.

Einde van de middag gaan we weer richting het centrum, het zonnetje schijnt, dus we gaan lekker een terrasje opzoeken om een pilsje te pakken. En naast het pilsje hebben we ook gelijk wat vers gebakken chips erbij besteld.

Na een paar lekkere pilsjes is het ook tijd voor wat meer voer. Ik ga voor de short ribs, Tamara voor de tartaar.

Na een paar biertjes gaan we weer redelijke tijd terug naar het appartement. Morgen in de ochtend heb ik eerst een werkafspraak hier in Pilsen, maar in de middag hebben we op de planning staan om aan het water een biertje te gaan drinken, de weersverwachtingen zijn in ieder geval erg goed.