zaterdag 22 juni 2024

Woensdag en donderdag, Olomouc en onderweg naar Lublin (Polen)

Deze woensdagochtend staat ons wederom een hele warme dag te wachten, na het ontbijt in het hotel en een werkafspraak lopen we richting een groot park in Olomouc (Čechovy sady).

In het park is het niet heel druk, en het park is serieus groot. Er zit veel variëteit in delen van het park.

Het hele park is voorzien van een mooi geasfalteerde voet/fietspad. Aan het einde van het park hebben ze een hele mooie bloementuin aangelegd.

Aan het einde van het park voelt het aan of we beide gesmolten zijn. Van mijn collega die in Olomouc woont heb ik de tip gekregen om een kijkje te nemen in het plaatsje Samotišky, waarvan je een heel mooi uitzicht hebt over Olomouc. We pakken de tram naar het centraal station.

En vanuit daar pakken we de bus welke ons in 20 minuutjes naar bestemming brengt.

Aangekomen in het plaatsje lopen we richting de basiliek met de engelse benaming "Minor Basilica of the Visitation of the Virgin Mary on Svatý Kopeček", of lokaal "Bazilika Minore Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku".

Aan de voorkant van de basiliek heb je inderdaad een mooi uitzicht op Olomouc, alleen jammer dat er een paar bomen in de pad staan :-).

We komen hier rond 12u15 aan, en we zien dat het museum helaas dicht is tussen half 1 en 1 uur, daar moeten we dus even op wachten. We nemen wel even snel een vlug kijkje het kerk gedeelte.

We lopen verder het dorpje in waar verder eigenlijk niet heel veel te zien is. Wat er wel is: de dierentuin! Jawel, we lopen gelijk naar de ingang van de dierentuin, we hebben nog mooi de tijd daarvoor deze middag. De dierentuin is niet heel erg groot, iets wat wel fijn is in deze warmte. De dieren zie je veel op beschutte locaties zitten. Het is er verder niet heel druk.

In het midden van de dierentuin staat ook een grote uitkijktoren. Je hebt vanuit die uitkijktoren vast een hele mooi uitzicht over de regio. Ik zal het echter nooit weten, no way dat ik naar boven klim.

Al met al is het best een mooie dierentuin. Niet te groot, mooi verzorgt, helemaal niets mis mee.

Halverwege de middag staan we weer terug bij het museum dat tijdens de middagpauze dicht was. We kopen 2 kaartjes en lopen naar binnen.

We komen er al heel snel achter dat het museum een heel stuk kleiner is dan dat we hadden verwacht.

We staan al vrij snel weer buiten, er zijn nog veel meer ruimtes in het gebouw, maar daar kun je niet zomaar komen.

We lopen weer terug naar de bushalte om naar Olomouc terug te rijden. Daar aangekomen kleden we ons om en zoeken een mooi terrasje op.

Net voordat we het eten willen bestellen voelen we druppels, iets wat we al hadden verwacht. Er waren onweersbuien op komst. We huppelen lekker naar binnen, waar we gelukkig nog een tafeltje kunnen bemachtigen. Mooi naast de bier tanks.

En dan is het toch tijd om te eten. Tamara gaat voor lever, ik voor ribben.

We gaan weer lekker op tijd terug naar het hotel, morgen willen we rond 8u vertrekken naar Polen waar we een klein weekje gaan verblijven in Lublin.

Donderdag, onderweg naar Lublin.

Om 7u gaat de wekker, we pakken lekker op tijd het ontbijt zodat we rond 8u kunnen vertrekken naar Lublin.  Om iets over 8 rijden we bij het hotel weg.

De route naar Lublin is zo'n 600km, we zijn dus vandaag wel een tijdje onderweg, de eerste stop die we hebben gepland om te laden is in krakau, bij een winkelcentrum. Onderweg is het redelijk rustig, en het weer is een heel stuk kouder dan gisteren. Enige plek waar het druk was, is bij de tolpoortjes van de tolwegen in Polen. Wat een puinzooi. En tsja, het rijgedrag van Polen, daar heb ik ook een mening over....

Aangekomen bij het winkelcentrum gaat de auto aan de kabel, en kan ik mooi een meeting hebben welke ik rond dit tijdstip had ingepland.

We rijden weer met een volle accu weg richting Lublin. We komen steeds dichter bij de grens met Oekraïne.

Laatste 100km-150km snelweg is een mooi nieuw stuk snelweg waar het lekker rustig is.

Uiteindelijk komen we aan het einde van de middag aan in ons appartement.

We lopen na een opfrisbeurtje richting het centrum van Lublin, die voorzien is van een mooi groot plein en een historisch centrum. Hier gaan we nog wel wat meer tijd doorbrengen de komende week.

We belanden uiteindelijk bij een tentje met veel verschillende bieren om wat te eten en te drinken. De zon is erg fel en erg laag, verwacht dus geen pareltjes als foto ;-)

Onderweg terug naar het appartement zien we in het centrum een portaal staan, iets wat je tegenwoordig meer in steden ziet. In dit geval is het een groot scherm met camera welke live in verbinding staat met een stad in Litouwen.

Morgen gaan we een bezoek brengen aan Majdanek, een groot concentratiekamp aan de rand van Lublin.