zondag 24 april 2016

Dag 2, Kiev, een aardige trip door Kiev richting War museum

Gisteren hebben we afgesproken dat we vandaag om 9 uur het ontbijt op de kamer laten komen. Dan hoeven we niet heel vroeg uit bed, en hebben we toch nog genoeg tijd over om in de ochtend ook al iets te ondernemen.

Wat hadden we in de planning staan? Vandaag hadden we in de planning staan om naar het "Great Patriotic War Museum" te lopen. Dit museum ligt zo'n kleine 4 kilometer van ons hotel, een afstand dat nog wel te voet is af te leggen. Het leuke daaraan is dat we ook nog een hoop goed kunnen bekijken onderweg. Als tweede bezoek hadden we One Street museum in onze planning staan, aan de andere kant van Kiev, maar ook op zich wel te doen als alles lekker vlot door loopt.

We hadden de wekker gezet om 8 uur, tijd genoeg om rustig wakker te worden. Ik (Ruud) word echter al een stuk vroeger wakker en sta al om 7 uur naast het bed. Pfoe, veel te vroeg eigenlijk, ik ben eigenlijk helemaal geen ochtendmens, maar slecht uitkomen doet het niet, ik moet namelijk nog het blog bijwerken :-). Rond kwart voor 9 eindelijk klaar met het blog spring ik onder de douche, om 9 uur wordt er zachtjes op de deur geklopt. De dame van het hotel staat klaar met ons ontbijt.

Nadat we ons ontbijt op hebben wordt er op onze deur geklopt, Robert en Vivian zijn er ook klaar voor, we kunnen beginnen met dag 2 :-).

Eerst besluiten we even langs een supermarkt te gaan om wat extra water in te slaan, het is lekker weer en in combinatie met veel beweging kan wat extra water nooit kwaad. We duiken het winkelcentrum onder het Maidan Square in waar we een supermarkt in aantreffen. We kopen wat water, een paar Kitkats en lopen terug naar het hotel om het af te droppen, vervolgens gaat we richting het Patriotic War Museum.

De eerste stop voordat we echt op weg gaan is een klein koffie-zaakje in het winkelcentrum onder het Maidan Square, tijd voor wat espresso met (voor mij) een lekker hapje erbij.

En wat kost zo'n espresso? Omgerekend zo'n 30 eurocent. Als we klaar zijn met de koffie gaan we weer op pad, de eerste stop op de route naar het War museum is toch weer Maidan Square, het is laat een flinke indruk achter met allerlei herinneringen aan de afslachting in 2014. Echt onwerkelijk als je hier mee geconfronteerd wordt.

Rechts is het Trade Union Building waar in 2014 brand is gesticht en 42 onschuldige mensen zijn verbrand. Een enorm gebouw gehuld in een groot doek. Aan de zijkant (achterkant van de foto) zijn beelden van het gebouw vanzelfsprekend.

We lopen door en komen onderweg veel bijzondere dingen tegen. Na een uur lopen hebben we toch wel door dat we niet binnen een korte periode de eindbestemming (War museum) zullen gaan halen. Er is gewoonweg teveel te zien.

Genoeg aparte voertuigen te zien.

Op de gehele route worden we geconfronteerd met herinneringen.

Wat we ook opmerken is dat het vandaag bijzonder druk is. Nadat we het later op de dag hebben nagevraagd tijdens het eten blijkt het vandaag een orthodoxe religieuze dag is. Heel erg veel mensen lopen met stokken (takken, planten of benoem het anders) rond. Het blijkt opvallend veel opkomt voor de religieuze gemeenschap, iets dat wij eigenlijk niet verwacht hadden. Op weg naar het museum kwamen we langs een gedeelte met allemaal kerken, iets waar het dan ook helemaal volliep met mensen (en auto's).

Maar onderweg waren er ook andere opvallende zaken. We zijn een aantal mooie parken tegen gekomen.

En op bijna elke hoek van de straat (en ook op de rechte stukken) plekken waar je koffie kan kopen. Verse koffie wel te verstaan. Het kan variƫren van een roze slak die door heel Kiev staan (ook in het oranje hebben ze al een keer gezien) tot gewone auto's met espresso apparaat achterin.

Nog een mooie bezichtiging welke we onderweg tegenkwamen was de "Ukrainian Genocide Holodomor Memorial Museum". Ik denk dat beide dingen bij elkaar horen, maar weet het niet zeker. Het uitzicht over de stad was hier overigens ook geweldig.

Uiteindelijk komen we aan bij het War Museum. Het blijkt ook daar druk te zijn. Naast het museum is er iets met bloemetjes, een park vol met bloemetjes dat veel mensen trekt. Het War museum is op zich wel interessant om even doorheen te lopen (grotendeels is het gewoon openlijk toegankelijk), maar we hadden er eigenlijk toch wel iets meer van verwacht.

Het museum had een flinke oppervlakte, het was dus wel een stukje dat je rond kon lopen voordat je alles gezien had. Wat vooral opvallend was, was dat kinderen volop op alle uitgestalde objecten klommen, echt zuinig op de spullen zijn bleek niet echt nodig bij dit museum.

Als we naar buiten lopen komen we recht in de massa mensen aan. Een combinatie van mensen die de bloemetjes komt bezoeken en de mensen die voor de kerk komen. We pakken ook nog een kleine markt mee welke net buiten de uitgang ligt.

Als we weer doorlopen kunnen we best constateren dat het OV op dit moment redelijk overbelast is.

We proberen de terugweg via een iets andere weg terug te lopen, zo hopen toch nog andere leuke dingen te zien. Het blijkt echter een nogal saaie weg, dus wijken weer snel terug richting een deel van de oude route.

We komen ook nog langs een stadion, waar je wederom wordt geconfronteerd met de harde werkelijkheid.

We hebben inmiddels al best honger gekregen, het is ook al 2 uur in de middag. We besluiten nadat we een aardige route hebben gelopen om een hapje te eten bij een restaurant dat bij ons om de hoek zit. Het is een frans restaurantje met een terrasje, dat laatste is niet altijd vanzelfsprekend. Aangezien het heerlijk weer is (zo'n 20 graden) heeft zo'n terrasje wel onze voorkeur.

Eenmaal aangekomen bestellen we een lekkere 0,5 liter Hoegaarden (het bierassortiment was ook beperkt) en voor het eten kiezen Tamara en ik de salade nicoise met tonijn en Robert en Vivian gaan voor een salade met eendenborst.

Het eten was heerlijk, en na de lunch zijn we weer terug gegaan naar het hotel. We hebben uiteindelijk een aardige tippel gemaakt van meer dan 12 kilometer.

Nadat iedereen lekker een paar uurtjes heeft kunnen uitrusten (en ik het blog heb bij kunnen werken :-)) gaan we weer op pad. Het is (wederom) tijd om te eten. We belanden bij een klein restaurantje in het centrum met de naam Karkas. Voor het voorgerecht kiezen we de "roll of eel" en de "salted salmon". Ik heb de namen van de gerechten maar even afgekort, de oorspronkelijke namen zijn zowat een complete zin

Voor het hoofdgerecht kiest Vivian de Rib-Eye, Tamara gaat voor de ribs en Robert en ik gaan beide voor de kalfs-wang.

De gerechten waren zeer goed te noemen. Als afsluiter kozen we voor iets wat hier eigenlijk als voorgerecht op het menu stond. We gaan voor 5 verschillende soorten kazen, afkomstig van de koe en van een "beeeeeeeh" zoals de serveerster het noemde (haar Engels was niet zo heel goed), wij vermoeden een geit :-).

Nadat we afgerekend hebben (nog geen 15 euro per persoon inclusief drinken) besloten we nog even wat bier in te slaan in de winkel om deze in het hotel op te drinken. Ik besloot ook wat chips mee te nemen, ik zag smaken die ik nog niet eerder had gezien. Echt succesvol bleek dit niet te zijn.

We gaan op tijd naar bed, morgen staan ze om 7:15u met het ontbijt voor de deur. Om 8u komen ze ons ophalen om te rijden naar de Missile Base. Dat zal vast een bijzonder dagje worden!

1. Reacties
    1. Het is inderdaad een bijzonder land om te zien, toch wel iets anders dan wij verwacht hadden (niet in de negatieve zin).