zondag 13 november 2016

Dag 10, Charleston SC naar Savannah GA

Dag 10, het is 11 november, Veterans Day! Nadat we eerst de Election Day hebben meegemaakt is het vandaag de dag waarop alle amerikanen de Veteranen herdenken.

Vandaag rijden we van Charleston in South Carolina naar Savannah in de staat Georgia. Hoe verder dat we naar het zuiden rijden, hoe korter de autoritten worden. Vandaag zullen we zo'n 2,5 uur onderweg zijn, dat valt dus reuze mee met voorgaande dagen.

Omdat we zo kort onderweg zijn hebben we ook meer tijd om de plaats waar we overnachten te verkennen. Als we in de ochtend rond half 8 onze mand uitkomen, nemen we eerst een uitgebreid ontbijt in het hotel. Vanuit het hotel rijden we  met de auto naar het historische gedeelde van Charleston. Aangekomen parkeren we onze auto bij een park en beginnen aan de looproute die zo’n  twee kilometer lang is. De route loopt langst het water en indrukwekkende gebouwen.

Voor overvallers hebben ze een goede oplossing, er hangt een bord aan de muur dat je geen vuurwapen mee naar binnen mag nemen. Dat zal vast helpen...

Als we naar een dik uur zijn uitgelopen stappen we weer terug in de auto en rijden richting Savannah. Maar voordat we Savannah bereiken hebben we nog een korte stop ingepland bij ruines van een oude kerk, de "Old Sheldon Church Ruins".  Als we daar aankomen is het lekker rustig, het is indrukwekkend om te zien hoe zo'n ruine daar zo verlaten bij staat omringt met oude grafstenen.

De eerste stop welke we hebben gepland in Savannah is een groot natuurpark. Aangekomen biij het park hebben wij er echter helemaal geen rekening meegehouden dat het vandaag Veterans Day is waarop dit soort parken gesloten zijn.

Teleurgesteld stappen we in de auto en kijken we wat de alternatieven zijn. Voor de volgende ochtend hadden wij een bezoek ingepland staan voor Old Fort Jackson, dit gaan we nu maar naar voren halen in de planning. We rijden er een beetje op goed geluk naar toe, voor het zelfde geld is deze ook gesloten op Veterans Day.

Na een half uurtje  zijn we aangekomen bij Old Fort Jackson, en we komen precies op het juiste moment aan. Wij komen binnen om 5 voor half 2 en we krijgen te horen bij binnenkomst dat om half twee een ritueel begint dat uiteindelijk zal eindigen in een echt kanonschot vanaf het ford.

Het ritueel dat vanaf half twee begint is vrij bijzonder, de bezoekers maken namelijk een heel erg belangrijk deel uit van het ritueel. De bezoekers waren de soldaten welke klaargestoomd werden om rond twee uur het ritueel zo goed mogelijk na te spelen. Helaas hebben we geen foto’s van dit ritueel, was best lastig als je zelf meespeelt in het ritueel omdan foto’s te nemen. We hebben wel bijna het hele ritueel kunnen filmen met de actioncam.

Een foto tijdens de mars naar de uitkijk van het kanon.

Het kanonsschot.

Een aantal screencaptures van de film hieronder om een idee te krijgen.

Als we klaar zijn bij het fort rijden we richting DownTown van Savannah. We parkeren de auto en maken een grote wandeling door de stad waarbij we een heel oud kerkhof en een aantal parken tegen komen.

Als we weer in de auto stappen is het nog een kwartiertje rijden naar ons hotel. Nadat we ons klaar hebben gemaakt bestellen we een uber die ons naar het centrum brengt. Savannah is een hele drukke stad, zowel het verkeer als de hoeveelheid voetgangers die je overal ziet. Als we langst het water door het oude centrum lopen valt ons op dat deze plaats echt is ingesteld op een enorme hoeveelheid toeristen. Overal zie je veel typische toeristenwinkeltjes en veel restaurantjes. Het is een hele mooie stad.

Als we een tijdje hebben rond gelopen gaan we wat eten en drinken bij de lokale brouwerij “Moon river Brewery” . we gaan allebei voor de Ribs en proberen een flink aantal lokale bieren uit met wisselend resultaat.

Als we klaar zijn met eten en drinken lopen we nog even langs een winkel om een paar lokale bieren van verschillende brouwerijen in te slaan, ons voorraadje bier om mee naar huis te nemen wordt steeds groter. Als we uit de winkel komen bestellen we weer een Uber welke ons naar het hotel brengt. Morgen rijden we vanaf Savannah naar Jacksonville in de staat Florida.