dinsdag 8 november 2016

Dag 4, Philadelphia en Lancaster

Vandaag rijden we vanaf ons hotel in New Jersey naar Lancaster, een plaats richting het westen welke bekend staat om de Amish. Op de weg richting Lancaster maken we een tussenstop in Philadelphia.

We stappen weer vroeg in de auto, zo vroeg dat we nog nergens ontbijt kunnen halen in de buurt van het hotel (op een fastfood keten uitgezonderd). Rond half zeven reden we weg, om na een klein half uurtje een korte tussenstop te maken bij de Walmart voor ons ontbijt. Na de korte tussenstop rijden we weer snel verder richting Philadelphia. Het is erg rustig op de weg, het is een zaterdag en best vroeg. Rond kwart over 9 komen we aan bij de stad Philadelphia.

In Philadelphia hebben we twee dingen in de planning staan: Liberty Bell en Eastern State Penitentiary, een oude gevangenis. Aangekomen bij Eastern State Penitentiary parkeren we de auto op een parkeerplaats en lopen naar de ingang.

Het is lekker weer, het zonnetje schijnt, maar de wind is heel erg fris. Aangekomen bij de ingang komen we erachter dat de gevangenis pas om 10 uur open gaat. We hebben geen zin om een dik half uur te wachten dus besluiten alvast naar het centrum te rijden voor de Liberty Bell. Philadelphia kwam op ons over als een rustige stad, maar dat doet alles wel na een dagje New York City :-).

Aangekomen bij de Liberty Bell parkeren we onze auto en lopen naar het gebouw waar ze de bel hebben hangen. Eenmaal binnen mag je eerst weer door een uitgebreide security-check. Binnen hangen wat documenten met uitleg en wat "oude" objecten. Het is een heel erg klein museum. Helemaal achterin hangt de bel waar iedereen omheen staat. Het is niet zo groot, we zijn denk ik 15 minuten binnen geweest. Er werd verder geen entree gevraagd.

Klaar met de Liberty Bell kijken we nog een beetje rond in de omgeving, er staan een aantal bijzondere gebouwen naast het museum.

We stappen weer in de auto om terug naar de gevangenis te rijden, deze is inmiddels open. Aangekomen was het niet zo heel erg druk. We beginnen aan de audio-rondleiding, je krijgt een apparaat mee met een koptelefoon met uitleg. Deze lootst je (bijna) helemaal door de gevangenis heen.

De gevangenis had een aparte vorm met verschillende zones, deze kon je bijna allemaal in. Een gedeelte van de gevangenis was echt nog vervallen.

We lopen de eerste cel-blok in. De meeste deuren zitten dicht, het is bijna onmogelijk om naar binnen te kijken. Diegene waarbij je wel naar binnen kan kijken kun je zien dat het echt in een vervallen staat verkeert.

In de audio-tour wordt ingegaan op de onmenselijke dingen die hier hebben plaatsgevonden. Deze geangenis was toch wel een stuk erger dan een gemiddelde gevangenis in die tijd. Ze hebben een cel nagemaakt hoe deze vroeger eruit had gezien. Zo hadden ze ook de cel van Al Capone nagemaakt. Al Capone heeft ook in deze gevangenis gezeten.

Het was heel indrukwekkend om te zien hoe zo'n groot gebouw in een vervallen staat eruit ziet en de wetenschap wat er in het verleden allemaal heeft afgespeeld.

Na een dik uur zijn we uitgekeken en vertrekken we richting Lancaster. Hoe dichter dat we bij Lancaster kwamen hoe mooier de omgeving. Als we bijna bij Lancaster aankomen stoppen we eerst bij een restaurant voor de lunch. Het blijkt daar niet heel druk bezaait te zijn met restaurants langs onze route, maar we komen uiteindelijk aan bij Millers. Een all-you-can-eat restaurant met lopen buffet en een kaart mogelijkheid. Nou, dat all-you-can-eat zie je direct aan de klanten. Ik voel mezelf weer dun :-). Tamara gaat voor meatloaf en ik voor fried-chicken, beide gewoon van de kaart.

De complete porties met friet zijn echt te groot voor lunch, we laten dus een gedeelte staan en rijden door naar de volgende punten. We maken een tour door het landschap bij Lancaster om te kijken naar de bekende overdekte bruggen. Onderweg komen we ook nog een aantal van de bekende Amish karretjes tegen. Geen foto van, wel op de dashcam. Helaas kost het wat tijd om die beelden op te zoeken, dus je moet mij maar op mijn woord geloven :-).

De laatste stop vandaag: Three Miles Island. Een nuclear power plant vlakbij Lancaster. In 1979 heeft hier een gedeeltelijke meltdown plaatsgevonden. Na ons bezoek aan Tsjernobyl eerder dit jaar kon deze tussenstop natuurlijk niet ontbreken.

We rijden naar ons hotel, maar vergeten ook niet onze auto drinken te geven. We hoeven gelukkig niet vaak te tanken. Niet omdat de auto zo zuinig is, maar omdat de tank zo groot is :-). We gooien er zo'n 27,5 gallon in (zo'n 104 liter) en zijn nog geen $65 kwijt. Volgens mij staan we nu op een gemiddeld verbruik van zo'n 1 op 7. Redelijk netjes, vooral omdat  het bijna allemaal snelweg kilometers zijn op cruisecontrol :-).

Aangekomen bij het hotel zetten we onze auto voor de deur en gaan ons opfrissen en omkleden.

Als we omgekleed zijn bestellen we een Uber om naar Lancaster brewing company te gaan. Een brouwerij waar je ook kunt eten. Kan ik gelijk een aantal lokale bieren proberen onder het genot van een hap koe of varken.

Nadat we verschillende bieren op hadden en ons eten hadden verorberd hebben we weer een Uber gepakt terug naar het hotel. Morgen hebben we wederom een drukke planning, we rijden dan van Lancaster naar Washington DC.