maandag 14 juni 2021

Dag 8, Liptovský Mikuláš

Deze zaterdag besluiten we om het dorpje Liptovský Mikuláš te bewonderen. Het dorpje is echt een wintersport dorpje waar naar ons idee vrij weinig Nederlanders komen. Het dorpje heeft een rijke historie en is voor het eerst in 1286 in boeken genoemd. Totaal aantal inwoners ligt ongeveer op 32.000.

We lopen rond het middaguur richting het centrum.

Tegenover een oud kerkje in het centrum ligt het plaatselijke museum waar de lokale historie wordt uitgelegd. Als wij iets voor twaalven binnenlopen voor een ticket legt de man uit dat we te vroeg zijn. Pas om 12u30 begint een nieuwe rondleiding. No problemo, dan lopen we toch eventjes na een winkelcentrum aan de andere kant van het centrum.

Het is best een leuk centrum, met een hoop winkeltjes. Wat ons wel opvalt: op zaterdag zijn nagenoeg alle winkeltjes al om 12u dicht. Het is dus erg rustig in het centrum.

Aangekomen bij het winkelcentrum is al er al meer leven.

Na een klein half uurtje hebben we de winkels wel gezien en lopen we terug naar het museum. We komen mooi voor de start aan. We zijn samen met een ander stel de enige met de tour. Het vervelende is dat het ander stel Slowaaks is. De gids moet dus eerst Slowaaks uitleg geven en dan in het Engels.

De eerste (kleine) ruimte we betreden is een martelkamer. Deze kamer was in het verleden overigens niet de martelkamer, ze wisten niet welke ruimte dat daar voor gebruikt is. De spullen in deze ruimte zijn gebruikt in een film uit 1996, deze staan hier nu opgesteld. De naam van de film weet ik helaas niet meer.

Als we deze kamer hebben gezien lopen we een ander deel van het gebouw binnen. We beginnen daar bij de bibliotheek van het dorp. Het oudste boek komt uit 1552.

Hij liet verder ook oude boeken zien uit de 17e eeuw met verschillende lederen kaften. Het verschil is voornamelijk de herkomst van het leer. Hij begon met koe, dan hond, en als afsluiter mensenhuid.

Denk nu niet gelijk "dat is een puik plan, ik ga ook kaften met mensenhuid!", het blijkt een slechte keus. Je kunt het op bovenstaande foto zien. Alles is tamelijk vervormd en gezwollen met alle gevolgen van dien voor de inhoud. Dus bij voorkeur geen mensenhuid gebruiken als kaft.

Ze hadden heel erg veel boeken in deze kamer, en je merkte dat de gids echt enthousiast was met de uitleg.

De volgende ruimtes hadden onder andere een opstelling van de rechtbank van vroeger.

De uitvinder van de turbinemotor komt blijkbaar ook uit deze omgeving. Hier hadden ze ook een hele hoek aan toegewijd.

De laatste ruimte stond in tegen van de oorlog.

Het museum was niet heel groot, maar de enthousiaste gids, en het idee dat je ziet dat ze het beste doen met beperkt budget maakt het een hele mooie ervaring. Mocht je hier in de buurt zijn, sla dan absoluut niet dit museum over.

We lopen nu naar het volgende museum "Slovak Museum of Nature Protection and Speleology". Bij binnenkomst straalt het gelijk een hoop geld uit. We zijn in het grote complex met nog 1 ander stel. Ruimte genoeg dus. Het museum legt alles uit omtrent het bestaan en het leven. Van fossielen tot aan mineralen. Van planeten tot aan insecten. Heel breed dus.

We beginnen in de kelder met alles "grot gerelateerd".

Op de volgende verdieping beginnen ze met planeten, maar gaat het al snel over op "vannalesennogwat".

De bovenst etage is van alles van het recente verleden.

Aangekomen aan het einde van de bovenste etage blijken ze ook nog een uitkijk-torentje te hebben. We huppelen de trap op om een kijkje te nemen. Eenmaal boven blijk je een erg mooi uitzicht te hebben over het dorp.

Als we uitgekeken zijn lopen we weer terug naar het huis, maar niet zonder een biertje met een hapje op een terras naar binnen te werken.

In de avond keren we terug naar het restaurant Route66 voor een hapje te eten. We bestellen ons biertje en krijgen de vraag of we ook een lokaal drankje willen proberen. Euhhhh, ja, natuurlijk willen we dat!

Van het drankje krijgen we het gelijk warm, 52%. Maar hij is lekker, dus er volgt nog een volgende :-). Inmiddels is ook ons eten besteld. Tamara gaat voor de kip, ik ga weer een varken verorberen.

Het is overigens een erg mooie tent vanbinnen.

Als we genoeg biertjes op hebben vertrekken we rond half 11 weer naar het huis toe. Eenmaal buiten blijkt het flink geregend te hebben.

Eenmaal in het huis duurt het niet lang voordat we op bed liggen. Het is weer een lange drukke dag geweest, en die likeur helpt goed bij de slaap :-).

Morgen gaan we een grot bezoeken en een ander plaatsje bekijken.