dinsdag 15 juni 2021

Dag 9, Demänovská Ice Cave en Poprad

Deze zondag hebben we in eerste instantie 2 verschillende grotten in de planning, waarbij we beginnen bij een grot welke op 10 minuutjes rijden van ons huisje ligt.

Als we rond half 11 naar de auto lopen blijkt het echt koud te zijn vandaag.

11 Graden, brrrrr. Maar op zich niet zo'n probleem. In de grot welke vandaag op de planning staat is het nog kouder, we zijn dus al warm aangekleed. We rijden richting het zuiden, de Low Tatras in. Een weg met veel, heel veel resorts en hotels. Het is er rustig.

Aangekomen bij de 1e grot moeten we voor het parkeren 7 euro betalen. Hmmm, dat is best veel eigenlijk, maar okay, so be it. We gooien de auto op de parkeerplaats, en hebben nog 20 minuutjes voor de tour begint. Moet genoeg zijn. Toch? En voor diegene die denken "wat heeft Ruud dat hok aso geparkeerd". Als ik verder naar voren ging kon de auto welke tegenover onze auto (aan de voorkant) niet meer uitparkeren. De vakken zijn belachelijk klein, iets wat je veel meer ziet in Slowakije. Ik zou hier absoluut niet willen parkeren als het echt heel druk is.

We lopen van de parkeerplaats af, denkende dat de entree hier ergens moet zeggen. Nou, dat valt tegen. Eerste bordje dat we tegenkomen; Cave - 20 min walk... WTF, 20 minuten lopen? Daar waren we niet vanuit gegaan, we hebben nog exact 20 minuten voordat de tour begint. Met een beetje pech moeten we 20 minuten wachten. Snel, een wat snellere stap erin om te zorgen dat we op tijd zijn.

Nou, na zo'n 150 meter slaan we linksaf en merken we dat de route iets minder vlak is dan gedacht. Het is 20 minuten lang een redelijk stijl pad op.

Eenmaal hijgend boven aangekomen kopen we 2 kaartjes a 8 euro. Omdat ik ook foto's wil maken moet ik 10 euro extra bijbetalen. Okay, dat is dan best een duur uitje bij elkaar.

De gids geeft de tour enkel in het Slowaaks, in het hoofdseizoen geloof ik ook optioneel in het Pools. Bij de start krijgen we nog wel een papiertje met Engelstalige uitleg zodat we wel enig idee hebben waar het over gaat. We zijn overigens met best een grote groep, iets wat ik eigenlijk niet verwacht had.

De grot heeft een aantal opmerkelijke locaties, waaronder de locatie waar ze botten hebben gevonden van de grot-beer (ook al klinkt cave-bear leuker). Dat is een kei grote beer welke in grotten leefde, zo'n 12000 jaar geleden.

Verder was de grot op veel plekken erg ruim. In de wintermaanden heb je hier veel meer ijs, in deze periode nog maar op enkele plekken.

Er is ook een muur in de grot waar eerdere bezoekers teksten hebben achter gelaten. De oudste dateert van 1714.  Ook handtekeningen van "bekende" mensen van de 18e en 19e eeuw zijn hier te vinden. Het is dus ook vroeger een bekende grot geweest.

Ik ben overigens van de gehele groep de enige die foto's aan het nemen is in de grot. We lopen weer verder in de grot, en komen op een gegeven moment bij een trap uit welke verder naar beneden gaat. Om je trouwens een idee te geven: de lengte van deze tour is 650 meter en heeft in totaal 670 traptredes.

Als we naar beneden lopen komen we onderweg het eerste ijs tegen.

Het zijn voornamelijk restanten van de winter, maar okay, het is ijs, en het heet Ice cave. Dan komen we bij het laatste punt van de tour, een trap met ijs eronder. We moeten daar 213 tredes omhoog naar de uitgang. Zucht...

Boven aangekomen is het eerst ff bijkomen van het klimmen, net zoals 80% van de andere van de groep. Pfff, dat was een aardige klim. Vanaf boven bij de entree van de grot zien we overigens ook een geweldig uitzicht, en het hoogte verschil dat we hebben moeten klimmen om hier te komen.

En beneden bij de parking loopt ook nog een klein riviertje waar je ook een wandeltocht naast kan maken. Iets wat wij nu in ieder geval niet gaan doen.

Het is inmiddels 12u, en we gaan kijken wat we doen met de rest van de planning. Eigenlijk hadden we nog een 2e grot in de planning staan voor vandaag welke op een dik uur rijden ligt van deze grot. We besluiten om daar niet meer naartoe te gaan, we hebben even genoeg grotten gezien. We besluiten om naar het plaatsje Poprad te rijden, zo'n 45 minuten hier vandaan richting het oosten.

Aangekomen bij het plaatsje is het even zoeken naar een geschikte locatie om onze voiture te parkeren. Het staat helaas niet altijd even goed aangegeven. Uiteindelijk vinden we een parkeerplaats net naast de hoofdstraat waar we op zondag gratis kunnen staan. Mooi! :-)

Het plaatsje ligt tegen de High Tatras aan, iets wat een mooi zicht geeft als je door sommige straatjes kijkt.

Het is redelijk rustig in het centrum. De winkels zijn dicht, en de vele terrasjes veelal grotendeels leeg.

We besluiten om een hapje te eten op het terras.

Na het eten lopen we door het centrum naar de andere kant waar een lokaal museum zit.

Als we de deur open doen komt er vanuit een kamer een dame aangelopen, type student. kbfkJHDFfsdfsf, zo klonk het, dus wij antwoorden met hello! :-). Ze vliegt weer terug de kamer in en we horen ze zijn een beetje overrompeld dat er Engels sprekende bezoekers zijn. We lopen ook de kamer in om de tickets te kopen en worden ondertussen uitgehoord waar we vandaan komen en wat we daar doen. De vrouw loopt aan het begin nog even met ons mee om uit te leggen waar de ronde begint, waarvandaan we zelfstandig verder kunnen lopen.

Ook dit museum blijkt heel divers. Sta je in de eerste ruimte fossielen te bekijken, liggen er in de volgende ruimte sieraden uit het verleden voor je neus.

Geld komt ook aan bod. Zowel heel oud als in het wat recentere verleden.

Het was een klein, maar best interessant museum om te zien.

Na het museum hadden we eerst nog de gedachten om een korte wandeling te maken door de High Tatras, maar aangezien het al 3 uur is geweest besluiten weer terug te keren naar het huis.

In de avond gaan we weer richting het centrum om een hapje te eten. Ons huis ligt overigens aan een riviertje, waarvan we de brug moeten oversteken om in het centrum te komen.

We besluiten te gaan eten bij een burger-tent in het centrum aan het plein en bestellen beide een lekkere burger :-). Uiteraard met een lekker biertje erbij!

We keren weer op tijd naar het huis, morgen gaan we weer een kasteel bezoeken waarvoor een best een eindje moeten rijden.